سازمان خواروبار جهاني: محصولات سنتی نیاز به محافظت در برابر تغییرات آب‌وهوا دارند.

هم‌اکنون ضرورتی درقبال محافظت از محصولات غذایی سنتی و دیگر واریته‌های گیاهی در جهان در برابر تغییرات آب‌وهوایی و دیگر تنش‌هاي محیطی احساس می‌شود. کشورها بایستی رویکردهای خاصی را برای نگهداری و استفاده وسیع از واریته‌های گیاهی اتخاذ کنند. این بیانات توسط …

هم‌اکنون ضرورتی درقبال محافظت از محصولات غذایی سنتی و دیگر واریته‌های گیاهی در جهان در برابر تغییرات آب‌وهوایی و دیگر تنش‌هاي محیطی احساس می‌شود. کشورها بایستی رویکردهای خاصی را برای نگهداری و استفاده وسیع از واریته‌های گیاهی اتخاذ کنند. این بیانات توسط ژاك ديوف رئیس سازمان خواروبار کشاورزی (FAO) در دهمین سالگرد عهدنامه بین‌المللی برای محافظت و به اشتراک گذاشتن منابع ژنتیک گیاهی ارائه شد.

وی اعلام کرد: "نگهداری و استفاده پایدار از منابع ژنتیک گیاهی برای غذا و کشاورزی کلید حصول اطمینان از این مطلب است که در آینده غذای کافی برای تغذیه جمعیت در حال رشد جهان وجود خواهد داشت". وی همچنین اشاره کرد که عهدنامه بین‌المللی منابع ژنتیک گیاهی برای غذا و کشاورزی، ابزاری مهم برای تطبیق کشاورزی با تغییرات آب‌وهوایی است. این عهدنامه کشاورزان و اصلاحگران را در 21 کشور در حال توسعه برای تطبیق محصولات کلیدی با شرایط جدیدی که با تغییرات آب‌وهوایی ایجاد شده همانند سیل، خشکسالی، آفات گیاهی، بیماری‌های گیاهی و غیره حمایت می‌کند.

یکی از این پروژه‌ها در زادگاه اصلی سیب‌زمینی در پرو پایه‌گذاری شده است، جایی‌که افراد دانش سنتی را با تلاش برای نگهداری و حفظ واریته‌های بومی، بهبود تولیدات کشاورزی و حصول اطمینان از سلامت غذایی ترکیب کرده‌اند.

Zoila Fundora یکی از متخصصان هیئت ارزیابی دستاوردهای اين پروژه اعلام کرد: "کشاورزان بازیگران اصلی در نگهداری و استفاده پایدار از محصولات غذایی هستند و آن‌ها با تمام تغییرات به وجود آمده دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اگر ما همزمان با دانش پایه و کمک و همیاری کشاورزان سخت کار کنیم نتایج آن را در طی دو سالی که پروژه خاتمه خواهد یافت مشاهده می‌کنیم".

ترجمه: نغمه عبيري

مأخذ:  http://www.fao.org/news/story/en/item/94530/icode

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.