برگزاری کارگاه آموزشی کاربرد بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در اصلاح گل و گیاهان زینتی

در مصاحبه‌‌ای اختصاصی توسط مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران (IRBIC)٬ دکتر پژمان آزادی مجری کارگاه آموزشی کاربرد بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در اصلاح گل و گیاهان اعلام کرد با وجود پیشرفت¬های زیاد در زمینه فن¬آوری¬های نوین…

در مصاحبه‌‌ای اختصاصی توسط مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران (IRBIC)٬ دکتر پژمان آزادی مجری کارگاه آموزشی کاربرد بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در اصلاح گل و گیاهان اعلام کرد با وجود پیشرفت­های زیاد در زمینه فن­آوری­های نوین در علوم مختلف از جمله در بخش کشاورزی، متاسفانه تحقیقات گیاهان زینتی از جایگاه مناسبی برخوردار نیست چرا که بدنه اصلی پژوهشگران کشور با تکنیک­های جدید آشنا نبوده و بودجه مناسبی نیز در خصوص تجهیز و توسعه واحد­های تحقیقاتی گیاهان زینتی در نظر گرفته نشده است. این امر باعث شده که کشور ما هر ساله با واردات بی رویه ارقام مختلف گل و گیاهان زینتی مواجه باشد. در حالیکه می توان با هدایت درست پتانسیل‌های کشور در زمینه اصلاح ارقام جدید، ضمن کاهش واردات اقدام به صادرات ارقام جدید نیز کرد. آشنایی با تکنیک­های جدید در زمینه اصلاح گیاهان زینتی می­تواند گام موثری در جهت معرفی ارقام جدید و استفاده از پتانسیل‌های موجود باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی اعلام کرد این کارگاه آموزشی با هدف آشنایی با زمينه­های کاربرد تکنیک‌های مختلف بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در اصلاح گیاهان زینتی به صورت آموزش­هاي تئوري و عملی در تاریخ 1 تا 3 اسفند ماه سال جاری در محل پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران برگزار خواهد شد. وی افزود: مطالبی که در این کارگاه ارائه خواهد شد شامل مهندسی ژنتیک با اهداف تغییر رنگ گل، مقاومت به بیماری­ها و تاخیر پیری گل، آشنایی با کلونینگ ژن با استفاده از نرم افزارهای بیوانفورماتیکی، طراحی و ساخت کنستراکت، خاموش سازی ژن ها با استفاده از سیستم RNAi، آشنایی با مسیر بیوسنتز آنتوسیانین­ها و کاروتنوئیدها، آشنایی با روش­های مختلف انتقال ژن با استفاده از اگروباکتریوم ، تفنگ ژنی و اگرواینفیلتریشن، آشنايي با نحوه کار فلوسایتومتری و روش‌هاي تشخيص پلوئيدي و اندازه‌گيري ژنوم، اصول سيستم هاپلوئيدي و كاربرد دابل‌هاپلوئيدها، جنين‌زايي سوماتیکی و ایمنی زیستی است.  دکتر پژمان آزادی، دكتر مريم جعفرخاني كرماني، دکتر مهران عنايتي‌شريعت پناهي، دکتر مسعود توحید فر، دکتر هدایت زکی زاده و دکتر نوراله احمدی از مدرسین این کارگاه هستند. لازم به ذکر است که این کارگاه به عنوان اولین کارگاه آموزشی است که در ایران به طور تخصصی به اصلاح گیاهان زینتی از طریق بیوتکنولوژی پرداخته است.
علاقمندان از رشته‌هاي مرتبط در مقطع کارشناسی ارشد به بالا می­توانند تا تاریخ 10/10/ 1390 فرم ثبت نام را تكميل نموده و از طريق E-mail و يا فاكس به پژوهشكده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران ارسال کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس سایت www.abrii.ac.ir در قسمت اطلاعیه‌ها مراجعه فرمایید.
تهیه و تنظیم: زهرا کهریزی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.