در اجلاس بانکوک عنوان شد: بادمجان تراریخته هم به بازار می‌آید.

بادمجان برای مردم فقیر آسیای جنوب شرقی به ویژه بنگلادش و فیلیپین حکم نان برای ما ایرانیان را دارد. بامجان در بین سبزی‌ها بیشترین سطح زیر کشت و بالاترین تولید را در کشورهای آسیایی و برخی کشورهای آفریقایی به خود اختصاص داده است که…

بادمجان برای مردم فقیر آسیای جنوب شرقی به ویژه بنگلادش و فیلیپین حکم نان برای ما ایرانیان را دارد. بامجان در بین سبزی‌ها بیشترین سطح زیر کشت و بالاترین تولید را در کشورهای آسیایی و برخی کشورهای آفریقایی به خود اختصاص داده است که به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی جایگاه مناسبی را از نظر تغذیه به خود اختصاص داده است. این محصول مورد تهاجم لارو نوعی پروانه که میوه و ساقه را سوراخ می‌کند قرار می‌گیرد. نام علمی این آفت مهمLeucinodes orbonalis است. در نتیجه، تولید بادمجان یا با سمپاشی زیاد صورت می‌گیرد که علاوه بر تاثیرهای سوء زیست محیطی و هزینه اقتصادی بالای آن موجب مسمومیت‌های مزمن در مصرف کنندگان می‌شود و یا ضمن تحمل خسارات کلان در کمیت برداشت محصول، بادمجان‌های تولید شده هم معمولا کرم زده و سوراخ هستند و خانم‌های خانه دار (در ایران) معمولا آن را دور می‌اندازند.

بر اساس گزارش خانم دکتر دزیره هوتیا مجری این طرح که هم اکنون در اجلاس کشاورزی پایدار، بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی در بانکوک شرکت می‌کند اکنون بادمجان‌های تراریخته تولید شده در فیلیپین که با استفاده از ژن cry1AC نسبت به آفات پروانه‌ای مقاوم شده‌اند، اکنون آخرین مراحل آزمایش‌های مزرعه‌ای را با موفقیت طی می‌کنند و به زودی در سبد مصرف غذایی مردم قرار خواهند گرفت. کشورهای دیگری همچون بنگلادش، هندوستان و مصر هم بادمجان‌های تراریخته بی‌نیاز از مصرف سموم خطرناک شیمیایی را که به آفات پروانه‌ای مقاوم هستند تولید کرده‌اند و انتظار می‌رود در پایان سال جاری میلادی و حداکثر تا پایان سال آتی در سبد مصرف غذایی مردم قرار گیرد. این ابداع تحول شگرفی را در معیشت کشاورزان و سلامت مصرف کنندگان برجای خواهد گذاشت. گفتنی است ایران پیش از هر کشور دیگری در منطقه آسیای جنوب شرقی (بجز چین) و خاورمیانه محصولات تراریخته را تولید کرده و حتی برنج تراریخته را برای اولین بار در جهان در سال 1383 به صورت تجاری و به طور انبوه کشت کرد. با به روی کار آمدن مهندی اسکندری و مدیران منصوب وی سیر قهقرایی آغاز و هم اکنون و تا هنگام بر روی کار بودن این مدیران دانایی ستیز و فناوری هراس امیدی برای تولید انبوه محصولات تراریخته وجود ندارد و دنیا همچنان به کام واردکنندگان محصولات کشاورزی خواهد چرخید.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.