تشویق و ابقای مدیران میانی با احراز ناتوانی و یا تمرد از قانون

دیروز طی کنفرانس مطبوعاتی با عنوان “رونمایی از آخرین گزارش وضعیت محصولات تراریخته جهان و ایران” که در دفتر نشریه خراسان برگزار شد، دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی و رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ضمن ارائه آخرین وضعیت مهندسی ژنتیک…

دیروز طی کنفرانس مطبوعاتی با عنوان "رونمایی از آخرین گزارش وضعیت محصولات تراریخته جهان و ایران" که در دفتر نشریه خراسان برگزار شد، دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی و رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ضمن ارائه آخرین وضعیت مهندسی ژنتیک در جهان و ایران دلایل پس‌رفت مهندسي ژنتيك كشاورزي در چند سال گذشته را تشریح کرده و سپس به سوالات رسانه‌های مختلف پاسخ داد. خلاصه‌ای از این گزارش در خبر قبلی در همین سایت منتشر شده است.
قره‌یاضی با تشریح دلایل پس‌رفت بیوتکنولوژی در هفت سال گذشته افزود: " در حالی‌که آفریقای جنوبی، مصر و بورکینافاسو در حال تولید محصولات تراریخته هستند و كشورهايي مانند اوگاندا، كنيا و نيجريه هم در حال اجراي آزمايشات مزرعه‌اي محصولات تراريخته براي توليد انبوه هستند، در کشور ما با وجود تصویب قانونی که یکی از مترقی‌ترین قوانین ایمنی زیستی در جهان است از اجرای قانون جلوگیری می‌شود. این مسئله از ناتوانی مدیران میانی و یا تمرد از قانون نشئت می‌گیرد.
به عنوان مثال دکتر خیام نکویی رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی در اسفند ماه سال 86 در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی با خبرگزاری ایسنا وعده احداث نخستین گلخانه گیاهان ترانس‌ژنتیک (تراریخته) در سه ماهه اول سال 1387 را داد ولی اکنون بعد از گذشت 4 سال حتی کلنگ این گلخانه هم زده نشده است. در خبری دیگر در سال 87 وي اعلام می‌کند که "ما سه محصول تراریخته آماده کشت در کشور داریم". اینها همه ادعاهای خلاف واقع هستند."
وی در ادامه گفت: " در حالی که کشور ما از نظر تولید علم در زمینه مهندسی ژنتیک كشاورزي در کل منطقه رتبه اول را دارد اما کشورهایی مثل اوگاندا، بنگلادش، كنيا و نیجریه آزمایشات مزرعه‌ای محصولات تراریخته را انجام می‌دهند و در ایران با تمرد در مقابل قانون از انجام هر نوع آزمایش‌های مزرعه‌ای محصولات ترايخته جلوگیری می‌شود."
در ادامه قره‌یاضی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. یکی از سوالات مطرح شده در مورد آخرین وضعیت آزمایش‌های انجام شده در مورد سلامت محصولات تراریخته در جهان بود. قره‌یاضی گفت: " امروزه بيش از 10 برابر همه تولیدات کل کشور ما، محصولات تراریخته در جهان تولید می‌شود ولي تاکنون خبری ناشی از اثرات سوء مصرف این محصولات منتشر نشده است. ما خودمان در ايران بيشترين مصرف كننده سويا و ذرت تراريخته وارداتي هستيم و مشكلي هم از نظر بهداشتي يا سلامتي نديده‌ايم این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی WHO اعلام کرده که سلامت این محصولات به دلیل گذراندن آزمایشات متعدد از سلامت محصولات غیر تراریخته بیشتر است. وقتی برای توليد این محصولات قانون تعیین می‌شود نشان‌دهنده این است که سلامت این محصولات بررسی شده است."
تهیه و تنظیم: نغمه عبیری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.