رييس كانون پنبه و گياهان ليفي خبر داد: توليد انبوه «پنبه تراريخته» مقاوم به آفت در آينده نزديك

رييس كانون هماهنگي دانش و صنعت پنبه و گياهان ليفي از توليد پنبه تراريخته مقاوم به بيماري و انواع علف‌كش در كشور با همكاري موسسه تحقيقات پنبه، پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي و موسسه تحقيقات آفات بيماري‌هاي گياهي خبر داد.

رييس كانون هماهنگي دانش و صنعت پنبه و گياهان ليفي از توليد پنبه تراريخته مقاوم به بيماري و انواع علف‌كش در كشور با همكاري موسسه تحقيقات پنبه، پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي و موسسه تحقيقات آفات بيماري‌هاي گياهي خبر داد.
دكتر قربانعلي روشني در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)با بيان اينكه طرح توليد پنبه تراريخته يكي از فعاليت‌هاي اصلي كانون هماهنگي دانش و صنعت پنبه و گياهان ليفي است، گفت: از جمله ويژگي‌هاي پنبه تراريخته مقاومت به بيماري و انواع علف‌كش است و در صورت استفاده از آن، بسياري از هزينه‌هاي توليد اين محصول كاهش مي‌يابد.
وي افزود: با توجه به وجود دانش فني پنبه تراريخته در موسسه تحقيقات پنبه، پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي و موسسه تحقيقات آفات بيماري‌هاي گياهي و توان دانشمندان داخلي در آينده نزديك شاهد توليد انبوه پنبه تراريخته در كشور خواهيم بود.
رييس موسسه تحقيقات پنبه تصريح كرد: در اين راستا فعاليت‌هاي ديگري هم در كانون هماهنگي دانش و صنعت پنبه و گياهان ليفي پيگيري مي‌شود كه مي‌توان به كاهش هزينه‌ها ساخت ماشين مدرن برداشت پنبه و توليد محصول سالم اشاره كرد چرا كه بسياري از فرآورده‌هاي حاصل از پنبه به صورت مستقيم و غير مستقيم در زندگي مردم مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
روشني با بيان اينكه در سال جاري بيش از 120 هزار سطح زير كشت پنبه بوده است تصريح كرد: پنبه از گذشته‌هاي خيلي دور هم به شكل نيمه صنعتي كشت و كار مي‌شود اما در بخش برداشت پنبه كه مهم‌ترين بخش هزينه‌اي آن محسوب مي‌شود به صورت دستي صورت مي‌گيرد كه بزرگ‌ترين معضل كشت و كار اين محصول است.
رييس كانون پنبه و گياهان ليفي افزود: در اين راستا به دنبال توليد ارقام پنبه قابل برداشت ماشيني هستيم كه اميدواريم طي سال‌هاي آينده به انجام برسد چرا كه موسسه تحقيقات پنبه در اين زمينه به موفقيت‌هاي خوبي دست يافته است.
روشني تصريح كرد: اين طرح ميان مدت كه در سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي به عنوان يك طرح كلان تصويب شده نيازمند 800 ميليون تومان اعتبار است .
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران (ایسنا)
نظریه مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران: "اگرچه تولید انبوه هر نوع محصول تراریخته‌ای در دوره مدیریت فعلی پژوهشکده نامحتمل و بعید است و در واقع مدیریت پژوهشکده بیوتکنولوژی مهمترین عامل پس‌رفت ایران در مهندسی ژنتیک و استفاده از محصولات تراریخته طی 7 سال گذشته محسوب می‌شود اما مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی از ورود بازیگران جدید و تقاضا و علاقمندی برای توسعه و استفاده از محصولات تراریخته استقبال می‌کند و آمادگی کامل خود را برای تامین بذر پنبه تراریخته و انجام مراحل آزمایشات مزرعه‌ای و ایمنی زیستی و ارائه مشاوره به مسئولین محترم در وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی اعلام می‌کند."
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.