انتقاد به بیمه محصولات تراریخته/ غفلت از عادی‌سازی محصولات

به گزارش خبرگزاری مهر رئیس انجمن ایمنی زیستی کشور با اشاره به ایرادات آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی گفت: در این آیین‌ نامه بر بیمه محصولات تراریخته تاکید شده این در حالی است که بیمه در اموری صورت می‌گیرد که امکان برآورد ریسک و خسارت تا زمان حال وجود داشته باشد.



Normal
0




false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA













MicrosoftInternetExplorer4

























































































































































به گزارش خبرگزاری مهر رئیس انجمن ایمنی زیستی کشور با اشاره به ایرادات آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی گفت: در این آیین‌ نامه بر بیمه محصولات تراریخته تاکید شده این در حالی است که بیمه در اموری صورت می‌گیرد که امکان برآورد ریسک و خسارت تا زمان حال وجود داشته باشد.

دکتر بهزاد قره یاضی با اشاره به تدوین آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی افزود: این آیین نامه پس از 2 سال تصویب قانون ایمنی زیستی تدوین و در جلسه امروز شورای ایمنی زیستی که در دفتر معاون اول رئیس جمهوری برگزار خواهد شد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن ایمنی زیستی با اشاره به جزئیات آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی، اظهار داشت: آیین نامه اجرایی برای توضیح آنچه که در قانون تصویب شده و فراهم آوری تمهیدات لازم برای تولید، رها‌سازی، واردات، صادرات، نقل و انتقال داخلی و فرامرزی و استفاده از موجودات تغییر شکل یافته ژنتیکی تدوین شد که بیش از 2 سال به طول انجامید.

وی با تاکید بر اینکه در این مدت کشور دچار خسران شده است، ادامه داد: در حالی که بیش از 40 میلیون هکتار به سطح محصولات تراریخته در دنیا اضافه شد و در کشور همسایه ایران پاکستان موفق به کشت حدود 3 میلیون هکتار پنبه تراریخته شده است، ایران سالیانه 5 میلیارد دلار محصول تراریخته وارد می‌کند.

قره‌یاضی به بیان ایرادات آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی پرداخت و خاطر نشان کرد: بر اساس قانون ایمنی زیستی کلیه امور پژوهشی اعم از گلخانه‌ای و آزمایشگاهی از مسیر دریافت مجوز مستثنی شده است ولی در پیش نویس آیین نامه اجرایی تاکید شده است که پس از انجام آزمایش‌ها، برای رها‌سازی موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی موظف به اخذ مجوز از دستگاه‌های مربوط هستند.

وی با تاکید بر اینکه در این آیین نامه پیشنهاداتی برای تدوین ضوابط برای انجام آزمایش‌های آزمایشگاهی و گلخانه‌ای آورده شده است، اضافه کرد: از سوی دیگر در قانون برچسب‌گذاری این قبیل محصولات را محدود به محصولات تراریخته وارداتی و صادراتی و یا قصد حمل و نقل آن کرده ولی در آیین نامه اجرایی این امر به همه محصولاتی که قرار است در بازار مصرف عرضه شود تعمیم داده شده در حالی که برچسب‌گذاری مواد مسمومیت‌زا و محصولات تولید شده از طریق استفاده از سموم شیمیایی خطرناک مسکوت باقی مانده است.

مجری طرح برنج تراریخته، نحوه رسیدگی به تخلفات در حوزه تولید محصولات تراریخته را از دیگر موارد اشکالات این آیین نامه ذکر کرد و یادآور شد: بر اساس قانون در صورتی که خساراتی از این محل عارض شود دادگاه صالح قضایی میزان خسارت را تعیین می‌کند ولی در آیین نامه این امر را به دستگاه‌های اجرایی واگذار کرده است.

قره‌یاضی، با انتقاد از تاکید آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی بر بیمه کردن محصولات تراریخته، توضیح داد: در حالی که در هیچ جای دنیا هیچ شرکت بیمه‌ای برای بیمه کردن محصولات مهندسی ژنتیک شده وجود ندارد و در حالی که موضوع بیمه این قبیل محصولات در هنگام تصویب قانون در مجلس شواری اسلامی رد شد، ولی ماده 59 آیین نامه فعلی بیمه محصولات تغییر یافته ژنتیکی را الزامی کرده است.

کارشناس خبره سازمان خواروبار و بهداشت جهانی با تاکید بر اینکه در دنیا هیچ شرکتی برای بیمه این نوع محصولات وجود ندارد، کسی هم نمی‌تواند این نوع محصولات را تولید کند، یادآور شد: شرکت‌های بیمه برای اینکه برای امری بیمه تعیین کنند اولین اقدام آنها تعیین ریسک است که برای این امر خسارات وارد شده تا امروز برآورد می‌شود. اگر تا کنون در مورد خاصی خسارتی وارد نشده باشد نمی‌توان تعیین ریسک و در نتیجه تعیین بیمه کرد.

وی غفلت از "عادی‌سازی" محصولات تراریخته را از دیگر ایرادات این آیین نامه نام برد و افزود: عادی‌سازی به این معنا است که اگر محصولی مجوز گرفت و چند سال پایش شد و هیچ نوع آثار سو احتمالی در آن مشاهده نشد باید مانند سایر محصولات در بسته‌بندی، حمل و نقل، فروش و مصرف آن عادی‌سازی شود مانند سایر محصولات که عادی‌سازی می‌شود که در آیین نامه از آن غفلت شده است.

رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران با بیان اینکه در این آیین نامه همچنان در برخی زمینه‌ها تاکید بر تدوین آیین نامه‌های دیگر و آماده‌سازی آن ظرف 6 ماه آینده دارد، ابراز امیدواری کرد که با جلسه شورای ایمنی زیستی که امروز شنبه 19 فروردین ماه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود این ایرادات رفع شود.

منبع: خبرگزاری مهر تاریخ: 19/1/1391

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.