یک پروفسور فلیپینی: بیوتکنولوژی نقش کلیدی در مدیریت بیماری‌های ویروسی ایفا می‌کند

دکتر Filomena Sta. Cruz دانشیار دانشگاه لوس بانيوس فیلیپین در سخنرانی تخصصی خود در مرکز منطقه‌ای تحصیلات تکمیلی و تحقیقات در کشاورزی جنوب شرقی آسیا (SEARCA) در 20 مارس 2012 گفت: استفاده از بیوتکنولوژی برای مدیریت موثر بیماری ویروسی در اکثر محصولات در فیلیپین ضروری است. وی در ادامه …

دکتر Filomena Sta. Cruz دانشیار دانشگاه لوس بانيوس فیلیپین در سخنرانی تخصصی خود در مرکز منطقه‌ای تحصیلات تکمیلی و تحقیقات در کشاورزی جنوب شرقی آسیا (SEARCA) در 20 مارس 2012 گفت: استفاده از بیوتکنولوژی برای مدیریت موثر بیماری ویروسی در اکثر محصولات در فیلیپین ضروری است. وی در ادامه گفت: "در زمینه مدیریت بیماری‌های ویروسی بزرگترین نقش بیوتکنولوژی بر روی شناسایی، توصیف صفات اختصاصی و تشخیص بیماری‌های ویروسی است. "

برخی از ویروس‌ها که باعث آسیب‌های قابل‌توجهی به محصولات اساسی در فیلیپین می‌شود شامل ویروس تونگرو برنج، ویروس رينگ اسپات خربزه درختی، abaca bunchy top virus و ویروس پيچيدگي برگ گوجه‌فرنگی است. دکتر Cruz در ادامه توضیح داد: "شیو‌ه‌های مدیریت کنونی برای بیماری‌های ویروسی معمولا در دراز مدت موثر نیستند. به طور طبیعی بیماری‌های ویروسی تقریبا به سختی کنترل می‌شوند. بمحض اینکه گیاه با ویروس آلوده می‌شود در طول رشد گیاه آلوده باقی خواهد ماند. هیچ ماده شیمیایی ضد ویروسی که بتواند بیماری ویروسی را کنترل کند و یا از عفونت‌های‌های سیستمیک جلوگیری کند وجود ندارد. پس این مسئله چالشی برای مدیریت بیماری‌های ویروسی است."

دکتر Cruz در ادامه گفت: "بیوتکنولوژی راه حلی برای کنترل بیماری‌های ویروسی است که باید به عنوان مکمل دیگر روش‌های مرسوم مورد استقاده قرار گيرد. در میان روش‌های عملی بیوتکنولوژی که ممکن است برای مدیریت بیماری‌های ویروسی مورد استفاده قرار گیرد می‌توان به اصلاح نباتات به كمك نشانگرهاي مولكولي (تعيين جايگاه ژن‌ها و استفاده از نشانگرهای مولکولی پیشرفته) برای abaca و بررسي تنوع ويروس‌ها (توالی‌یابی ژنوم و شناسایی نژاد) برای خربزه درختی اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این سخنرانی به سایت زیر مراجعه كنيد.

http://www.bic.searca.org

 ترجمه: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.