نخستين گاو تراریخته که قادر به تولید شیر با لاکتوز پایین است در چین متولد شد.

تهيه و تنظيم: نغمه عبيري-
به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دانشگاه علوم زیستی کشاورزی استان مغولستان در چین در روز دهم ژوئن از پرورش نخستین گاو تراریخته حاوی ژن تغييردهنده میزان لاکتوز خبر داد و اعلام کرد این حیوان در سلامت کامل به سر می‌برد. این گاو که …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دانشگاه علوم زیستی کشاورزی استان مغولستان در چین در روز دهم ژوئن از پرورش نخستین گاو تراریخته حاوی ژن تغييردهنده میزان لاکتوز خبر داد و اعلام کرد این حیوان در سلامت کامل به سر می‌برد. این گاو که لاکس نام دارد، بیست و چهارم ماه آوریل امسال در آزمایشگاه دانشکده کشاورزی استان مغولستان پرورش داده شده است.
پیش بینی می‌شود که این گاو تراریخته بعد از بیست و پنج ماهگی شیر با لاکتوز پایین تولید کرده و قادر به تولید مثل باشد. جو هوانمین، مدیر آزمایشگاه علوم زیستی استان مغولستان می‌گوید شیر عادی حاوی ماده لاکتوز است، در حالیکه میزان لاکتوز در شیر این گاو اصلاح شده نسبتاً اندک و حتی صفر است. آنزیم لاکتاز، لاکتوز را به گالاکتوز و گلوکز تجزیه می‌کند که توسط هر فردی قابل استفاده است. برخی از مردم به دلیل کمبود آنزیم لاکتاز نمی‌توانند شیر بنوشند چرا که وجود لاکتوز در شیر و کمبود آنزیم لاکتاز در این افراد باعث می‌شود که لاکتوز شیر در روده جذب نشده و تولید مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن می‌کند و باعث ایجاد نفخ و درد شکم شده و در نهایت به ناراحتی معده و سوء هاضمه می‌شود.
بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد که حدود سی درصد از مردم آسیا به لاکتوز حساسیت غذایی دارند و از آنجایی که این گاو تراریخته می‌تواند شیر با لاکتوز کم تولید کند، منافع اقتصادی عظیمی به همراه خواهد داشت.
این دستاورد پایه فنی مهمی برای تولید انواع جدیدی از گاوهای شیری کم لاکتوز را فراهم می‌کند.
تهيه و تنظيم: نغمه عبيري
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.