نیچر منتشر کرد: محصولات تراریخته، دوستدار محیط زیست

تهیه و تنظیم: بنفشه درویش‌روحانی-
طبق پژوهش‌های انجام شده توسط دانشمندان چینی که مقاله آن‌ها در شماره 13 ژوئن سال جاری در مجله علمی نیچر منتشر شده است طی 16 سال گذشته سطح زیر کشت وسیع پنبه تراریخته‌ مقاوم به آفت[حاوی پروتئین‌های آفت‌کش باکتری باسیلوس تورینجنسیس (BT)‍‍] سبب از بین رفتن …

طبق پژوهش‌های انجام شده توسط دانشمندان چینی که مقاله آن‌ها در شماره 13 ژوئن سال جاری در مجله علمی نیچر منتشر شده است طی 16 سال گذشته سطح زیر کشت وسیع پنبه تراریخته‌ مقاوم به آفت ]حاوی پروتئین‌های آفت‌کش باکتری باسیلوس تورینجنسیس (BT)[ سبب از بین رفتن آفت‌های مهم دیگر در مزارع مجاور از طریق افزایش جمعیت حشرات شکارگر (پرداتور) که در مبارزه بیولوژیک آفات اهمیت دارند شده‌اند.
گفتنی است این شکارگرها تا قبل از استفاده از گیاهان تراریخته به علت استفاده از آفت‌کش‌ها همراه با آفت هدف از بین می‌رفتند زیرا طیف وسیعی از آفت‌کش‌ها بسیاری از بندپایان را از بین می‌برند و این شکارگرها هم مستثنی نبوده‌اند اما در طی سال‌های کشت محصولات تراریخته به علت عدم نیاز به استفاده از آفت‌کش‌ها جمعیت این حشرات مفید افزایش یافته است.
به گفته پروفسور ساندرس رئیس مرکز جان اینز در انگلستان "نتایج این تحقیق برای مردم خبر خوبی است چرا که به وسیله زیست فناوری می‌توان کشاورزی پایدار را با هدف رفع نیازهای بشر و افزایش عملکرد و کیفیت غذایی مدیریت کرد و هم زمان هم ملاحظات زیست محیطی از جمله تنوع زیستی را تامین کرد ".
وی افزود: "این تحقیق نشان دهنده آن است که محصولات تراریخته دوستدار محیط زیست هستند".
پروفسور جان پیکت عضو مؤسسه تحقیقات کشاورزی روسامستد در هارپندن انگلستان می‌گوید: "این امر نوید معرفی نسل جدیدی از محصولات تراریخته برای مدیریت حشرات مفید از جمله شکارگرها و زنبورهای پارازیتوئید را می‌دهد و مبنایی برای تحقیقات ما در مورد تولید گندم تراریخته‌ حاوی ژن‌های تولید کننده فرومون‌های هشدار دهنده شته تلقی می‌شود".
اما با وجود ارائه روزافزون چنین مدارک وشواهدی در مورد فواید محصولات تراریخته و رد ملاحظات هراس‌افکنانه مطرح شده از سوی دانایی ستیزان و فناوری هراسان، کشور ما همچنان اندر خم کوچه چه کنم بر سر راه تولید محصولات تراریخته است و برخی همچنان سنگ جلوی پای تولید تجاری آن‌ها می‌اندازند. به این ترتیب با افزایش جمعیت و اهمیت دسترسی به منابع غذایی چه کسی پاسخگوی نسل‌های آینده کشورمان خواهد بود؟!
همان‌طور که در گذشته هم اعلام شده است مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران آماده دریافت و انتشار نظرات مسئولان محترم در مورد مسائل مطرح شده است تا دیدگاهی صحیح در مورد مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری که از علوم مهم و روز دنیا هستند در اختیار خوانندگان عزیز قرار داده شود.
برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.
تهیه و تنظیم: بنفشه درویش‌روحانی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.