انتقال ژن اینترفرون گامای انسانی، اولئوسین به گیاه آفتابگردان

تهيه و تنظيم: نغمه عبيري (به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان)-
پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس موفق به انتقال ژن اينترفرون گامای انسانی،‌ اولئوسین به گیاه آفتابگردان شد.
مریم مرتضایی‌فر دانشجوی کارشناسی ارشد اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس …

پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس موفق به انتقال ژن اينترفرون گامای انسانی،‌ اولئوسین به گیاه آفتابگردان شد.
مریم مرتضایی‌فر دانشجوی کارشناسی ارشد اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشيباشگاه خبرنگارانگفت: استفاده از گیاهان به عنوان بیوراکتور جهت تولید انبوه و ارزان پروتئین‌های نوترکیب را می‌توان تحت عنوان زراعت ملکولی معرفی كرد. در این عرصه می‌توان از بخش‌های مختلف گیاهان به منظور تولید و ذخیره‌سازی پروتئین‌های نوترکیب بهره جست که بذر گیاهان روغنی یکی از آنهاست.
وی افزود: هدف گیری پروتئین‌های نوترکیب، به اجسام روغنی در بذرها، موجب آسان‌تر شدن مراحل استخراج پروتئین‌های نو ترکیب می‌شود، به همین دلیل می‌توان با استفاده از پيشبر بذری و همچنین اتصال ژن مورد نظر به ژن اولئوسین گیاهی، موجب هدف‌گذاری صحیح پروتئین‌های نو ترکیب به اجسام روغنی شد.
مرتضایی‌فر تصریح کرد: اينترفرون‌ها از جمله پروتئین‌هایی هستند که ارزش درمانی بسیار بالایی دارند، بنابراین، تولید اینترفرون از منابع دائمی ایمن و ارزان حائز اهمیت ویژه است که در این تحقیق برای بیان اینترفرون گامای انسانی در بذر گیاه آفتابگردان (Helianthus onnuusl) و قرارگیری آن اجسام روغنی، از ناقل و ترکیب pbllfny-oleosin استفاده شد.
وی اظهار داشت: ژن اینترفرون گامای انسانی در پایین دست ژن اولئوسین همانه‌سازی شده و بین دو ژن توالی برشی پروتئولیتیک وجود دارد که این دو ژن تحت کنترل پيشبر بذری (napin) هستند. این ژن با ژن اولئوسین فیوژ شده بود و به کمک آفتابگردان برای انتقال ژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مرتضایی‌فر تصریح کرد: گزینش گیاهان تراریخته نیز بر روی محیط حاوی (40mg1-1) كاناماسیین صورت پذیرفت و برای بازاریابی گیاهان از محیط کشت ms همراه با هورمون‌ها و ترکیبات ضروری استفاده شد. گیاهان گزینش شده به محیط طویل‌سازی و ریشه‌زایی و سپس به گلدان منتقل شدند. وی خاطر نشان کرد: در نهایت آنالیز گیاهان تراریخته در سطحدي.ان.اِ  با روشواكنش زنجيرهاي پليمرازو با استفاده از آغاز گرهای اختصاصی ژن، بیانگر انتقال موفقیت آمیز ژن (IFNY) بر گیاهان تراریخته بود.
 
مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران ضمن استقبال و تمجيد از اين پژوهشگر جوان به اطلاع ميرساند كه عمل انتقال ژن و نيل به مقصود براي توليد يك محصول مانند اينترفرون گاماي انساني مجموعه عمليات فوق‌العاده پيچيدهاي است كه گزارش حاضر تنها آغاز راه را نشان ميدهد. براي مثال بدون ارائه آناليز سادرن و تنها با اتكا بر نتايج آناليز PCR نمي‌توان حتي در مورد انتقال موفق ژن به گياهان تراريخته هم اطمينان كافي داشت. مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران آمادگي خود را براي ارائه مشاوره به دانشجويان و پژوهشگران كشور در مورد انجام صحيح تجزيه‌هاي مولكولي و پروژه‌هاي انتقال ژن اعلام داشته براي سركار خانم مهندس مرتضاييفر نيز آرزوي موفقيتهاي روزافزون در زمينه مهندسي ژنتيك و توليد و مصرف گياهان تراريخته را دارد.
 
تهيه و تنظيم: نغمه عبيري (به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان)
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.