کنکاش و بررسی برای انتخاب برنج سالم

ترجمه:امیرحسین فرتاش-
با توجه به گزارش‌هایی که در مورد رابطه بین مصرف برنج و ابتلا به دیابت منتشر شده است و نیز با توجه به یافته‌های دانشمندان در مورد شاخص قندی ( GI) برنج که از یک رقم نسبت به رقم دیگر بسیار متفاوت است، مصرف کنندگان برنج در مورد اینکه آیا برنج …

با توجه به گزارش‌هایی که در مورد رابطه بین مصرف برنج و ابتلا به دیابت منتشر شده است و نیز با توجه به یافته‌های دانشمندان در مورد شاخص قندی ( GI) برنج که از یک رقم نسبت به رقم دیگر بسیار متفاوت است، مصرف کنندگان برنج در مورد اینکه آیا برنج می‌تواند بخشی از رژیم غذایی سالم باشد با نگرانی‌هایی روبه رو شده‌اند اما باید اشاره شود که بیشتر ارقام برنج دارای شاخص قندی کم تا متوسط هستند.
پژوهشگرانی که 235 رقم برنج از سراسر دنیا را مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه رسیدند که برنج نه تنها می‌تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی افراد سالم قرار گیرد بلکه می‌تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت و حتی افرادی با دیابت بالا باشد و نیز انتخاب برنج مناسب (برنجی با شاخص قندی کم) عاملی در حفظ سلامتی است.
این مطالعات نشان داد که شاخص قندی برنج در کمترین و بیشترین حالات به ترتیب 48 و 92 است و نیز مقدار متوسط این شاخص برابر 64 است.
تیم پژوهشی از موسسه بین المللی تحقیقات برنج (IRRI) و سازمان تحقیقات صنعتی و علمی کشورهای مشترک‌المنافع استرالیا (CSIRO) موفق به شناسایی ژن اصلی تعیین‌کننده شاخص قندی برنج شده‌اند، دستاوردی مهم که می‌تواند به به‌نژادگران برنج کمک کند تا این محصول را با مقادیر مختلف شاخص قندی تولید و نیازهای مصرف‌کنندگان را برطرف کنند. همچنین پیشرفت‌های آتی در تولید برنج‌هایی با شاخص قندی کم، تولید‌کنندگان مواد غذایی را قادر می‌سازد تا محصولات غذایی جدیدی را با شاخص قندی کم (بر اساس تجربه‌هایی که در تولید برنج با شاخص قندی کم به دست آمده است) تولید کنند.
دکتر ملیسا فیتجرالد (Dr. Melissa Fitzgerald ) سرپرست تیم پژوهشی IRRI می‌گوید: "شاخص قندی معیاری است بین مقدار کربوهیدرات موجود در غذا و مقدار توانایی نسبی افزایش قند خون بعد از خوردن غذا"
"آگاهی از این موضوع که برنج‌های مختلف دارای میزان مختلفی از شاخص قندی هستند به مصرف کنندگان اجازه انتخاب آگاهانه نوع برنج مورد نظر برای مصرف را می‌دهد." او همچنین اضافه کرد :"ارقام مختلف برنج همانند رقم هندی سوارنا (Swarna) که بیشترین سطح زیر کشت را دارد ، دارای کمترین مقدار شاخص قندی و ارقامی همچون دونگارا Doongara از استرالیا و باسماتی Basmati دارای شاخص قندی متوسطی هستند .
دکتر تونی بیرد (Dr. Tony Birdپژوهشگر آینده پژوهشی و غذا ازCSIRO ، عقیده دارد رژیم غذایی با شاخص قندی کم مزایای فراوانی برای سلامتی انسان دارد. او می‌گوید: "رژیم غذایی با شاخص قندی کم می‌تواند باعث کاهش احتمال بروز دیابت نوع 2 شود همچنین این نوع از رژیم غذایی به بیماران دیابتی کمک می‌کند تا کنترل و مدیریت بیشتری بر شرایط خود داشته باشند."
وی در بخشی از سخنان خود اضافه کرده است: "برای بیماران دیابتی و افرادی که درمعرض خطر ابتلا به دیابت هستند و سعی دارند از طریق کنترل رژیم غذایی، شرایط خودرا کنترل کنند خبر خوشی است به این معنی که این افراد می‌توانند با انتخاب برنج مصرفی مناسب و رژیم غذایی با شاخص قندی کم به حفظ سلامتی خود کمک کنند".
میزان شاخص قندی اندازه‌گیری شده در غذاهایی با میزان کم شاخص قندی بین 55 و کمتر از آن است این مقدار در بین غذاهایی با شاخص قندی متوسط بین 56-69 و در غذاهایی با میزان بالای شاخص قندی 70 و بیشتر از آن اندازه گیری شده است.
 
ترجمه:امیرحسین فرتاش
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.