با انتصاب دوباره عباس صاحبقدم لطفی به ریاست ستاد توسعه زیست فناوری کشور

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران-
دکتر نسرین سلطانخواه در حالی حکم ریاست آقای عباس صاحبقدم لطفی در ستاد توسعه زیست فناوری (بیوتکنولوژی) کشور را برای چهار سال دیگر تمدید می‌کند که …

دکتر نسرین سلطانخواه در حالی حکم ریاست آقای عباس صاحبقدم لطفی در ستاد توسعه زیست فناوری (بیوتکنولوژی) کشور را برای چهار سال دیگر تمدید می‌کند که عملکرد وی در طول دوره ریاستش بر این ستاد (که طی 7 سال گذشته همزمان با ریاست وی بر پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و مسئولیت‌های خرد و کلان دیگر از معاونت آموزشی وزیر علوم گرفته تا فعالیت اقتصادی شخصی وی) همراه بوده مورد نقد و انتقاد شدید بسیاری از متخصصین بیوتکنولوژی کشور از جمله انجمن‌های علمی مرتبط با حوزه بیوتکنولوژی کشور بوده است. حمایت دکتر سلطانخواه از آقای صاحبقدم لطفی و انتصاب مجتبی خیام نکویی به معاونت خود بلافاصله بعد از عزل وی از سوی وزیر جهاد کشاورزی موجب چرخش انتقادات به سوی این معاون علم و فناوری رئیس جمهور شده است. دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی کشور با انتقاد صریح از حمایت دکتر سلطانخواه از افراد ناکارآمدی همچون حلقه معاونان و مدیران ناکارآمد بیوتکنولوژی، وی را مسئول پس رفت بیوتکنولوژی کشور به ویژه در حوزه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کشاورزی طی سال‌های اخیر می‌داند. وی می‌گوید: "اگر دکتر سلطانخواه که معاون علم و فناوری رئیس جمهور است نخواهد به نتایج پژوهش‌هایی که خود سفارش داده، خودش تایید کرده و پز رونمایی آن را داده عمل کند از چه کسی دیگر می‌توان انتظار داشت که برای پژوهش تره خرد کند؟"
گفتنی است بر اساس پژوهشی با عنوان ممیزی مهندسی ژنتیک کشاورزی در کشور که سال گذشته توسط خانم سلطانخواه رونمایی شد اجماع مناسبی در مورد نامناسب بودن مدیریت بیوتکنولوژی کشور به طور عام و بیوتکنولوژی کشاورزی به طور خاص وجود دارد. این گزارش نشان می‌دهد که ایران در این زمینه از کشورهای منطقه مانند مصر و پاکستان و حتی کشورهای ضعیف و کوچکتری مانند میانمار و بورکینافاسو عقب مانده است که نتیجه ناشایسته سالاری در مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی است. سوال برانگیزترین عمل دکتر سلطانخواه این است که برخلاف نتایج پژوهش سفارش داده شده از سوی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری که خودش آن را رونمایی کرده دقیقا همان دو مدیر "نامناسب" از نظر نخبگان مجری این پژوهش را ارتقای مقام داده و یا تثبیت کرده است. عدم تحقق سند ملی زیست فناوری کشور، عدم شفافیت در هزینه کرد اعتبارات بیوتکنولوژی در کشور، نابودی تولید ملی در عرصه مهندسی ژنتیک کشاورزی و توسعه واردات محصولات مهندسی ژنتیک شده، حذف نخبگان و پیش کسوتان بیوتکنولوژی و عدم میدان دادن به جوانترها از جمله انتقادات جامعه علمی بیوتکنولوژی کشور به این مدیر مورد حمایت نسرین سلطانخواه است. حکم آقای عباس صاحبقدم لطفی در تاریخ 21/5/91 ابلاغ شد.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.