دکتر مسعود اصفهانی: کنگره زراعت و اصلاح نباتات محل ارائه نتایج تحقیقات به سیاستگذاران است.

مصاحبه: سمیرا کهک-
مقدمه: دکتر مسعود اصفهانی چهره‌ای شاخص و نام آشنا در حوزه پژوهش و تعلیم و تربیت در علوم زراعی کشور است. وی که سابقه چهار دوره عضویت در هیئت مدیره انجمن زراعت و اصلاح نباتات و دبیری هشتمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات کشور در …

مقدمه: دکتر مسعود اصفهانی چهره‌ای شاخص و نام آشنا در حوزه پژوهش و تعلیم و تربیت در علوم زراعی کشور است. وی که سابقه چهار دوره عضویت در هیئت مدیره انجمن زراعت و اصلاح نباتات و دبیری هشتمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات کشور در سال بین المللی برنج در رشت را در رزومه پربار علمی خود دارد و سردبیر مجله وزین علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور است با وجود خستگی ناشی از ماه‌ها تدارک برای برگزاری بهینه این کنگره علمی و تراکم کارهای روز قبل از آغاز همایش با رویی گشاده و لبخندی حاکی از رضایت تقاضای مصاحبه از سوی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی کشور را پذیرفت. این عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان که رهاسازی و تولید انبوه اولین برنج تراریخته جهان در دوره ریاست وی بر دانشکده کشاورزی این دانشگاه و همزمان با کنگره زراعت و اصلاح نباتات در شهرستان رشت صورت گرفت در محل دبیرخانه انجمن زراعت و اصلاح نباتات مرا پذیرفت و به سوالات اینجانب پاسخ داد. دکتر مسعود اصفهانی دبیر علمی دوازدهمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات کشور است که از سوی انجمن زراعت و اصلاح نباتات ایران و با حمایت انجمن‌های علمی مرتبط مانند انجمن ژنتیک، انجمن بیوتکنولوژی، انجمن ایمنی زیستی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و بسیاری از دانشگاه‌ها و مجامع علمی و پژوهشی برگزار می‌شود اما برخی دستگاه‌های دولتی مانند ستاد توسعه زیست‌فناوری وابسته به معاونت علم و فناوری ریاست جمهور با برگزاری همایشی دولتی، موازی و همزمان در شهر مشهد در تاریخ 12 تا 15 شهریور در صدد تحت الشعاع قرار دادن آن هستند.

ضمن تقدیر از وی و آرزوی برگزاری همایشی شکوهمند برای وی و سایر دست اندرکاران برگزاری این همایش چکیده‌ای از پاسخ وی به سوالات خود را درج و برای جلوگیری از اطاله از درج سوالات خودداری می کنم.

دکتر اصفهانی: هدف دوازدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح‌نباتات ایران تولید پایدار محصولات زراعی در شرایط تغییر اقلیم است. این همایش از صبح روز 14 شهریور ماه سال 1391 آغاز و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. این همایش که انتظار می‌رود قریب به دو هزار شرکت کننده داشته باشد، موضوع خطرات ناشی از تغییر اقلیم در سال‌های اخیر را مورد توجه قرار داده است. در سایر کشورها نیز این پدیده بسیار جدی گرفته شده است و در حال حاضر در تمام مراکز پژوهشی زیر نظر سازمان ملل متحد بخشی برای پژوهش در مورد گرمایش زمین وجود دارد. به تعبیری می‌توان گفت رونسانس کشاورزی شکل گرفته است یعنی پژوهشگران به‌جای اینکه به فکر تولید محصول به "هر قیمتی" باشند به تولید مستمر و پایدار محصول توجه دارند. پژوهشگران زراعت و اصلاح‌نباتات در ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده و در سال‌های اخیر خطر تاثیر تغییر اقلیم را بر محصولات کشاورزی عنوان کرده‌اند و این موضوع در پژوهش‌های آن‌ها نمود پیدا کرده است. محصول تحقیقات پژوهشگران به‌صورت مقالات در کنگره ارائه می‌شود. در این جمع علمی نتایج تحقیقات مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. نتایج این جلسات بحث و تبادل‌نظر به‌صورت قطعنامه، کتابچه خلاصه مقالات، لوح فشرده، سایت انجمن و غیره در اختیار مخاطبین و مسئولین قرار می‌گیرد. رسالت اصلی انجمن‌های علمی انتشار این نتایج ارزشمند علمی و رساندن آن‌ها به گوش سیاستگذاران و مسئولین است. امید است در دو سال آینده تا برگزاری کنگره بعدی، این نتایج علاوه بر تاثیر در جهت‌گیری تخقیقات محققین جوان، در تصمیم‌گیری‌ها نیز نمود پیدا کند.

در انتها دکتر اصفهانی از آشنایی با "مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران" ابراز خرسندی کردند و این مرکز را محیط مناسب و معتبری جهت ارائه اطلاعات صحیح در حوزه بیوتکنولوژی خواندند و از زحمات همکاران و مسئولین این مرکز تشکر کردند.

مصاحبه: سمیرا کهک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.