خصوصی سازی تنها راه نجات صنعت بذر و نهال کشور است!

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران-
مهندس شریعتمدار معاون زراعت وزارت کشاورزی و جهاد کشاورزی در دولت‌های ششم تا هشتم که بسیاری از کارشناسان و متخصصین زراعت کشور وی را به عنوان پدر تولید گندم کشور می‌شناسند به عنوان اولین سخنران کلیدی دوازدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور بر خصوصی سازی تولید بذر در ایران تاکید کرد.

مهندس شریعتمدار معاون زراعت وزارت کشاورزی و جهاد کشاورزی در دولت‌های ششم تا هشتم که بسیاری از کارشناسان و متخصصین زراعت کشور وی را به عنوان پدر تولید گندم کشور می‌شناسند به عنوان اولین سخنران کلیدی دوازدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور بر خصوصی سازی تولید بذر در ایران تاکید کرد. این "چهره تاثیر گذار بر زراعت کشور" خصوصی سازی را سرآمد کلیه تمهیدات علمی و فنی در توسعه نهال و بذر در همه مراحل اعم از تحقیق، تولید، تکثیر، فراوری و عرضه بذر قلمداد کرد و گفت: "سهم بخش خصوصی در جهان در سرمایه گذاری در حوزه بذر و نهال از سال 1380 به بعد از دولت‌ها پیشی گرفته است. رشد سرمایه گذاری در بخش خصوصی در حوزه بذر در کشورهای صنعتی 5 درصد بوده که پنج برابر رشد سرمایه گذاری بخش دولتی است".

وی با انتقاد شدیداللحنی از مراکز دولتی و دانشگاهیان گفت: "در حالی که اولین تولید کننده بذر ایران در سال 1322 یک دانشگاهی مرحوم مهندس عطایی بود که دو رقم گندم معرفی کرد ولی نمی‌دانم چه شد که بعد از انقلاب دانشگاهیان خودشان را از تولید بذر بیرون کشیدند و با تولید بذر قهر کرده‌اند. وی ادامه داد: "در گذشته دانشگاهیان ما بذر تولید می‌کردند مثل خربزه ایزدی که توسط یک دانشگاهی به نام مرحوم ایزدی تولید شده بود ولی به نظر می‌رسد که مدتی است دانشگاهیان با مسئله تولید بذر قهر کرده‌اند".

وی استفاده از محصولات تراریخته (مهندسی ژنتیک شده) را به عنوان یکی از دلایل پیشرفت تولید بذوز اصلاح شده و افزایش محصولات غذایی دانست.

گفتنی است در حالی که در سال 2011 میلادی بیش از 160 میلیارد هکتار از اراضی جهان به کشت محصولات تراریخته اختصاص یافته و ایران همه ساله بیش از 3 میلیارد دلار از این نوع محصولات را بدون اطلاع مردم وارد و مصرف می‌کند در داخل کشور با تولید این نوع محصولات دانش بنیان مخالفت می‌شود و مدیران دانایی ستیز و فناوری هراس در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت مخیط زیست و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری به عنوان سدی بازدارنده در مقابل تولید ملی این توع محصولات تلقی می‌شوند.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.