انتخاب دكتر بهزاد قره‌ياضي به رياست انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات كشور

تهیه و تنظیم: نغمه عبيري-
به دنبال برگزاري مجمع عمومي انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات در حاشيه دوازدهمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات كشور عصر امروز دكتر بهزاد قره‌ياضي بنيانگذار پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي و مجري طرح برنج تراريخته به مدت دو سال به رياست اين انجمن انتخاب شد.

 

به دنبال برگزاري مجمع عمومي انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات در حاشيه دوازدهمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات كشور عصر امروز دكتر بهزاد قره‌ياضي بنيانگذار پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي و مجري طرح برنج تراريخته به مدت دو سال به رياست اين انجمن انتخاب شد. دكتر مظاهري رئيس پيشين اين انجمن كه با وجود كسب رتبه اول در بين انجمن‌هاي شاخه كشاورزي و كسب بالاترين آرا در انتخابات اخير انتخاب شده است با وجود اتفاق آرا در بين اعضاي منتخب هيئت مديره براي تمديد رياست وي، به دليل مشكلات خانوادگي از ادامه اين مسئوليت انصراف داد و با نويد باقي ماندن و ادامه همكاري در هيئت مديره جديد اين مسئوليت را بر عهده دانشجوي پيشين خود دكتر قره‌ياضي گذاشت. اعضاي هيئت مديره پس از انتخاب رئيس، به اتفاق آرا دكتر مسعود اصفهاني دبير علمي دوازدهمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات را به عنوان نايب رئيس و دكتر نيراعظم خوش خلق سيما را به عنوان خزانه‌دار اين انجمن برگزيدند.

دكتر قره‌ياضي كه همچنان داريوش مظاهري را به عنوان استاد و رئيس خود محسوب مي‌كند پيش از اين نيز چهار دوره عضو هيئت مديره و يك دوره رياست اين انجمن را عهده‌دار بوده است. وي پس از اخذ درجه كارشناسي و كارشناسي ارشد رشته زراعت به ترتيب از دانشگاه‌های گيلان و تربيت مدرس، دكتراي تخصصي خود را در رشته ژنتيك از موسسه بين‌المللي تحقيقات برنج دريافت و دوره فوق تخصصي در زمينه مهندسي ژنتيك را از همين موسسه بين المللي دريافت كرد. وي بلافاصله پس از اتمام تحصيل، در دوره وزارت دكتر عيسي كلانتري عهده‌دار ماموريت تاسيس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي شد و موفق شد اين پژوهشكده را در سال 1378 تاسيس و تا سال 1384 كه با بروي كار آمدن محمدرضا اسكندري وزير پيشين جهاد كشاورزي بركنار شد سه پژوهشكده ديگر را در اصفهان، تبريز و رشت راه اندازي كرده تاسيساتي را هم در همدان، مشهد و برخي ديگر از نقاط كشور پايه ريزي كند. معاونت وزير و رياست سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي در دوره مهندس محمود حجتي اولين وزير جهاد كشاورزي كشورمان و در هنگامه ادغام وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي و كشاورزي سابق جزو درخشانترين دوران مديريتي وي محسوب مي‌شود. نام دكتر قره‌ياضي با بيوتكنولوژي كشاورزي، مهندسي ژنتيك، محصولات تراريخته و ايمني زيستي عجين است. با وجود تخصص وي در استفاده از نشانگرهاي مولكولي شهرت وي بيشتر در زمينه مهندسي ژنتيك و محصولات تراريخته به ويژه برنج تراريخته است.

در دوره اخير دكتر قره‌ياضي فاقد عناوين دولتي بوده و جزو منتقدين جدي سياست‌هاي دولت به ويژه در دوره محمدرضا اسكندري محسوب مي‌شود. در اين دوره حضور گسترده وي در عرصه‌هاي بين‌المللي در خور ذكر است. وي راهنمايي يا مشاوره بيش از 80 پايان‌نامه تحصيلي در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري، انتشار ده كتاب، انتشار صدها مقاله علمي‌پژوهشي و ارائه بيشترين تعداد سخنراني كليدي در همايش‌هاي معتبر علمي داخلي و خارجي را در رزومه علمي خود دارد.

مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران انتخاب اين دانشمند فرزانه را به جامعه علمي كشور تبريك و تهنيت عرض كرده آمادگي خود را براي توسعه همكاري با مديريت انجمن زراعت و اصلاح نباتات اعلام كرده و توفيقات روزافزون آنها را در اين زمينه از درگاه ايزد منان مسئلت مي‌كند.

تهیه و تنظیم: نغمه عبيري

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.