سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تحقيقاتي رويان به كار خود پايان داد

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)- سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تحقيقات پزشكي توليد مثل و سلول‌هاي بنيادي رويان، شامگاه پنج‌شنبه با تقدير از برگزيدگان آن در محل پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي به كار خود پايان داد.

 

سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تحقيقات پزشكي توليد مثل و سلول‌هاي بنيادي رويان، شامگاه پنج‌شنبه با تقدير از برگزيدگان آن در محل پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي به كار خود پايان داد.

شش برگزيده بخش بين‌المللي اين جشنواره و يك برگزيده داخلي آن در حالي تقدير شدند كه سومين جايزه دكتر كاظمي آشتياني (Kazemi Prize) به دليل مشكلات مالي به هيچ يك از شركت كنندگان اهدا نشد.

دكتر حميد گورابي، رييس پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي پيش از اين گفته بود كه بخش خصوصي حامي جشنواره به دليل بالا بودن هزينه‌هاي برگزاري قادر به تامين 25 هزار دلار مبلغ جايزه و پنج هزار دلار هزينه‌هاي جانبي آن نيست و تلاش‌هاي پژوهشگاه رويان نيز براي تامين اين مبلغ از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري بي‌نتيجه مانده است.

گورابي گفته بود كه روح زنده ياد دكتر كاظمي آشتياني از اين كه اين جايزه بين‌المللي فداي ساير بخش‌هاي جشنواره علمي و تحقيقاتي شده است، شاد خواهد بود.

جايزه بين‌المللي دكتر كاظمي آشتياني، براي بزرگداشت ياد و خاطره اين دانشمند فقيد كشور در سال 2010 به «رودولف يانيش» دانشمند آمريكايي و خالق نخستين موش تراريخته و در سال 2011 به «هانس شولر»، دانشمند سرشناس آلماني در حوزه سلول‌هاي بنيادي در جشنواره‌هاي بين‌المللي رويان اهدا شده بود.

برگزيدگان جشنواره امسال از سوي داوران داخلي و بين‌المللي در گروه‌هاي «ژنتيك توليد مثل»، «آندرولوژي»، «جنين شناسي»، «بيولوژي و فناوري سلول‌هاي بنيادي-طب ترميمي» و «ناباروري زنان» انتخاب شدند كه با وجود دريافت مقاله‌هاي متعدد از سوي دبيرخانه در گروه «اپيدميولوژي» در اين بخش هيچ مقاله‌اي شايسته تقدير شناخته نشد.

بر اين اساس دكتر «سيگنه آلمائه» از سوئد با طرح «شبكه زيستي لانه گزيني جنين انسان: شناسايي مسيرهاي بيان ژن و شبكه‌هاي تنظيم آن» در گروه ژنتيك توليد مثل، دكتر «كريستين آلمستروف» از دانمارك با طرح «غربالگري براي تشخيص سرطان درجاي بيضه مردان نابارور با آناليز خودكار تصاوير سلول‌هاي خارج شده همراه با اسپرم» در گروه آندرولوژي و دكتر «لورا سيسيليا گيوجالاس» از آرژانتين با طرح «هدايت شيميايي اسپرم به سمت پروژسترون مكانيسمي براي انتخاب اسپرم در روش‌هاي كمك باروري» در گروه جنين‌شناسي، به عنوان برگزيدگان اين جشنواره تقدير شدند.

همچنين دكتر «چنگ چنگ ژانگ» از آمريكا با طرح «سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز تكثير شده در خارج بدن مي‌تواند بر سد MHC در پيوندهاي غير خودي (آلوژنيك) غلبه كند» در گروه طب ترميمي و دكتر «ونجي ژو» با طرح «ليزردرماني تخمدان به روش ترانس واژينال در بيماران مبتلا به تخمدان پلي كيستيك» و دكتر «كائي ناسو» با طرح «مسيرهاي پيام رساني با واسطه

Mevalonate- Ras Homology (Rho)/Rho-Associated coiled- coil – Forming protein kinase(ROCK) در بيماري‌زايي فيبروزيز ناشي از اندومتريوز»، هر دو از چين به صورت مشترك در گروه ناباروري زنان به عنوان ديگر برگزيدگان معرفي شدند.

عليرضا پويا نيز به عنوان برگزيده داخلي اين جشنواره با طرح «تمايز سلول‌هاي بنيادي القايي انساني به سلول‌هاي اوليگودندروسيت و پيوند به مدل موش صحرايي براي ترميم ميلين عصب بينايي» در اين جشنواره تقدير شد.

در اين مراسم كه با حضور رييس و جمعي از معاونان، مديران و محققان جهاد دانشگاهي، سفير دانمارك و رايزن و وابسته پزشكي سفارت ژاپن برگزار شد از پرفسور هشلر از آلمان نيز به دليل همكاري‌هاي گسترده با پژوهشگاه رويان در برگزاري دوره هاي قبلي جشنواره تقدير شد.

منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.