تولید غذای سالم با بیوتکنولوژی در فیلیپین/ واردات 55 محصول تراریخته

خبرگزاري مهر- معاون سرویس بین‌المللی گسترش کاربرد زیست فناوری کشاورزی فیلیپین با بیان اینکه مصرف محصولات تراریخته برای مردم این کشور اثرات ناشناخته و غیر منتظره‌ای نداشته، گفت: این کشور علاوه بر تولید 4 محصول تراریخته کشاورزی، واردات 55 محصول تراریخته را نیز تصویب کرده است.

معاون سرویس بین‌المللی گسترش کاربرد زیست فناوری کشاورزی فیلیپین با بیان اینکه مصرف محصولات تراریخته برای مردم این کشور اثرات ناشناخته و غیر منتظره‌ای نداشته، گفت: این کشور علاوه بر تولید 4 محصول تراریخته کشاورزی، واردات 55 محصول تراریخته را نیز تصویب کرده است.
دکتر رندی هوتئا با بیان اینکه کشت محصولات تراریخته از سال 2003 در فیلیپین آغاز شد، افزود: در حال حاضر 700 هزار هکتار ذرت تراریخته دارای دو صفت مقاوم به حشرات و سموم علف کش‌ها کشت می‌شود به طوری که 70 درصد ذرت زرد که در فیلیپین تولید می‌شود تراریخته است که این نشاندهنده پذیرش بالای این نوع محصول در کشور است.
معاون سرویس بین‌المللی گسترش کاربرد زیست فناوری کشاورزی فیلیپین (ISAAA) با بیان اینکه به غیر از ذرت 4 محصول تراریخته دیگر در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: بادمجان، برنج طلایی، پنبه مقاوم به آفات و پاپایا از دیگر محصولات تراریخته است که در فیلیپین در دستور کار دارد.
وی با تاکید بر اینکه پذیرش عمومی از محصولات تراریخته در کشور بالا است، ادامه داد: فیلیپین از 10 سال قبل برنامه‌ریزی برای تولید محصولات تراریخته را آغاز کرده است و در حال حاضر در میان کشورهای منطقه آسیای جنوب شرقی بالاترین میزان تولید محصولات تراریخته را دارد.
هوتئا با تاکید بر اینکه محصولات تراریخته هیچ اثر سوء، ناشناخته و غیر منتظره‌ای را برای جامعه به همراه نداشته است، اضافه کرد: در کشور فیلیپین مانند بسیاری از کشورها گروه‌هایی هستند که با فناوری مخالف هستند ولی علاوه بر اینکه دولت طرفدار برنامه‌های بیوتکنولوژی است، برنامه نظارتی و کنترلی ما در زمینه محصولات تراریخته می‌تواند مدلی برای سایر کشورها باشد.
وی با تاکید بر ضرورت امنیت غذایی در جامعه و فقرزدایی، خاطرنشان کرد: برای هر سیاستمداری تامین غذا با قیمت و کیفیت مناسب یک اصل است از این رو فیلیپین از هر نوع نوآوری در تولید غذا که مبتنی بر بیوتکنولوژی باشد حمایت می‌کند.
تولید غذای سالم با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی
معاون سرویس بین المللی گسترش کاربرد زیست فناوری کشاورزی فیلیپین(ISAAA)  با اشاره به اثرات استفاده از بیوتکنولوژی در تولید غذای سالم، یادآور شد:با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی محصولات غذایی مقاوم به آفات و متحمل به علف‌کش‌ها را تولید کردیم.
کاهش واردات محصولات غذایی
وی با اشاره به وضعیت واردات محصولات غذایی فیلیپین، گفت: در گذشته فیلیپین به عنوان یکی از وارد کننده‌های ذرت برای خوراک دام و طیور بوده است که با تولید ذرت تراریخته از سال 2011 به طور کامل خودکفا شدیم به گونه‌ای که در حال بازاریابی این محصول در کشورهایی چون تایوان، کره جنوبی، ژاپن و چین هستیم.
وضعیت فیلیپین در واردات محصولات تراریخته
هوتئا با اشاره به وضعیت واردات محصولات تراریخته فیلیپین، اضافه کرد: در حال حاضر فیلیپین واردات بیش از 55 نوع محصول تراریخته را تصویب کرده است برای مثال کلیه سویا و پنبه‌ای که از خارج وارد می‌شود، تراریخته است.
به گفته وی فیلیپین برچسب زنی بر روی محصولات تراریخته را حذف کرده است.
معاون سرویس بین‌المللی گسترش کاربرد زیست فناوری کشاورزی فیلیپین (ISAAA)، ایران را اولین کشوری دانست که برنج تراریخته را تولید کرد و گفت: به نظر من ایران ابتدا باید نیازها و اولویت‌های خود را تعیین کند و بر اساس آن برنامه ریزی کند.
منبع: خبرگزاري مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.