ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا صبح فردا آغاز به کار خواهد کرد.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- بیش از 2000 نفر از طرف بیش از 150 کشور و سازمان‌های بین‌المللی از صبح فردا دوشنبه در ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در حیدرآباد هندوستان شرکت خواهند کرد. تشریفات اختصاصی ویژه‌ای برای میهمانان این اجلاس سرنوشت‌ساز از لحظه ورود تدارک دیده شده است که …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، بیش از 2000 نفر از طرف بیش از 150 کشور و سازمان‌های بین‌المللی از صبح فردا دوشنبه در ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در حیدرآباد هندوستان شرکت خواهند کرد. تشریفات اختصاصی ویژه‌ای برای میهمانان این اجلاس سرنوشت‌ساز از لحظه ورود تدارک دیده شده است که اختصاص خط ویژه‌ای برای عبور سریع از تشریفات بازرسی پلیس مهاجرت و ارائه سرویس انتقال به محل اجلاس یا هتل‌های مختلف از آن جمله هستند. پیش‌بینی می‌شود 6000 نفر دیگر در پایان هفته جاری برای پیوستن به اجلاس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی که بلافاصله پس از برگزاری ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در همین محل برگزار خواهد شد، شرکت خواهند کرد و پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا برای تضمین بهره‌برداری از فواید مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته تدوین شده و 164 کشور جهان به آن پیوسته‌اند. این پروتکل در اوایل سال 2000 میلادی به تصویب رسید و سپس مجلس شورای اسلامی ایران نیز عضویت در این پروتکل را به تصویب رساند. اجرای این پروتکل که به طور عمده به 7 سال گذشته بر می‌گردد با تلاطم‌های زیادی همراه بوده و از ابتدای تاسیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی در ایران در سال 1384 چهار رئیس تعویض کرده است. شورای ملی ایمنی زیستی حتی سالی یک بار هم تشکیل جلسه نمی‌دهد ولی دبیرخانه این پروتکل که در سازمان حفاظت محیط زیست مستقر است برخلاف نص صریح قانون ملی ایمنی زیستی ایران، همت خود را بر مخالفت با تولید محصولات تراریخته قرار داده و از این طریق موفق شده است تا واردات بیش از 3 میلیارد دلار محصولات تراریخته از خارج به داخل کشور را تسهیل کند.
در حال حاضر تنها ایرانی حاضر در این مذاکرات رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران است که وی نیز جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی نمی‌کند. باید منتظر بود و دید که آیا این بار هم صندلی ایران در یک اجلاس تصمیم‌ساز در مورد یک فناوری سرنوشت‌ساز یعنی بیوتکنولوژی خالی خواهد بود؟ در اجلاس‌های گذشته اگر چه صندلی ایران خالی نبوده اما هر بار توسط افراد متفاوت و به طور عمده ناآشنا به سوابق مذاکرات و افرادی که در یک کلام در جامعه علمی کشور به عنوان مخالف توسعه مهندسی ژنتیک شناخته می‌شوند و امروز در معاونت علم و فناوری رئیس جمهور جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند.
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.