دکتر سواپان داتا معاون مدیرکل کشاورزی هندوستان: بیوتکنولوژی کشاورزی اولویت اول کشاورزی هندوستان است

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران٬
دکتر سواپان داتا معاون مدیرکل کشاورزی هندوستان که همتای دکتر ابراهیم پرهمت رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی ایران است با اعلام این سیاست دولت هندوستان از قول وزیر کشاورزی این کشور در یک نشست تخصصی در حاشیه ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا گفت: “من پنجاه نفر از دانشمندان خود را برای انتقال …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران٬ دکتر سواپان داتا معاون مدیرکل کشاورزی هندوستان که همتای دکتر ابراهیم پرهمت رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی ایران است با اعلام این سیاست دولت هندوستان از قول وزیر کشاورزی این کشور در یک نشست تخصصی در حاشیه ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا گفت: "من پنجاه نفر از دانشمندان خود را برای انتقال یک صفت (مقاومت به آفات) به نخود مامور کرده‌ام و حتما باید این محصول را در مزرعه تولید کشاورزان و بر سر سفره مردم داشته باشیم". وی افزود: "الان دیگر زمانی نیست که یک پژوهشگر سال‌ها به تنهایی بر روی یک محصول با چند صفت کار کند و بعد از 10 تا 20 سال آیا به یک واریته و محصول تجاری برسد یا نه! الان زمانی است که ما باید با هدف کاربردی کردن نتایج تحقیقات وارد عرصه شویم. یک موضوع را انتخاب کنیم و طی چند سال ولو پنج سال طول بکشد، مشکل آن را حل کنیم و از ثروت تولید شده مردم کشورمان را بهره‌مند کنیم. دکتر سواپان داتا که بیش از یک دهه مسئول پروژه انتقال ژن به برنج در موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج بوده است با انتقاد کم‌سابقه‌ای از اروپا گفت: در حالی که اروپایی‌ها قبل از آمریکایی‌ها مهندسی ژنتیک گیاهان را آغاز کردند و در آن موفق شدند، آن را رها کردند و به فکر تولید ثروت از این فناوری نیفتادند و به انتشار مقاله کفایت کردند. اما آمریکایی‌ها با هوشمندی هرچه تمام‌تر این فناوری را برای تولید محصول و تولید ثروت به کار بردند. ما ابایی نداریم که اعلام کنیم که در این زمینه ما هم باید مثل آمریکایی‌ها محصول‌نگر و کاربردی بیندیشیم و هرکار تحقیقاتی که می‌کنیم آن را به ثمر برسانیم و به انتشار مقاله کفایت نکنیم". وی در خاتمه فهرست بلندی از محصولات تراریخته‌ای را که توسط دانشمندان هندی تولید شده را بر شمرد و گفت: "اینکه مرتب بگوییم این فناوری در انحصار شرکت‌هایی مثل مونسانتو است و با آن مخالفت کنیم که کار نمی‌شود؛ در حال حاضر تعداد زیادی شرکت هندی دارند این کارها را می‌کنند و سود خوبی هم می‌برند و سود خوبی هم به دیگران و به کشور می‌رسانند".
گفتنی است، ایران از معدود کشورهای عضو پروتکل ایمنی زیستی کارتاهناست که برای اولین مرتبه طی بیش از 15 سال مذاکرات قبل و بعد از تصویب پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا نماینده‌ای را به ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا که در حیدرآباد هندوستان برگزار می‌شود اعزام نکرده است و صندلی جمهوری اسلامی در دو روز اول این اجلاس رسمی خالی بوده و انتظار نمی‌رود در سه روز باقیمانده از این اجلاس هم مرجع ملی ایمنی زیستی کشور که از مداخلات حراست وزرات جهاد کشاورزی رنج می‌برد و دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی که از ناشایسته سالاری و بی‌تفاوتی رئیس ناکارآمد آن رنج می‌برد بتوانند یا بخواهند کسی را اعزام کنند تا حافظ منافع ملی کشورمان باشد.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.