دکتر سی دی مایی دانشمند و کشاورز هندی: 14 درصد از روغن خوراکی کل هندوستان از پنبه تراریخته به دست می‌آید.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران٬ دکتر سی دی مایی که در یک نشست تخصصی در حاشیه ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در حیدرآباد هندوستان صحبت می‌کرد گفت: “آنهایی که با محصولات تراریخته مخالفت می‌کنند نه پنبه می‌کارند و نه به فکر کشور و پنبه کاران هستند. وی که …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران٬ دکتر سی دی مایی که در یک نشست تخصصی در حاشیه ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در حیدرآباد هندوستان صحبت می‌کرد گفت: "آنهایی که با محصولات تراریخته مخالفت می‌کنند نه پنبه می‌کارند و نه به فکر کشور و پنبه کاران هستند. وی که پیش از این مسئولیت‌های مهمی نظیر ریاست موسسه تحقیقات پنبه هندوستان و معاونت دانشگاه مارتوادای پرابهانی را در رزومه خود دارد گفت: "من اکنون نه به عنوان یک پژوهشگر بلکه به عنوان کشاورزی که بیش از یک قرن از اجدادش مشغول پنبه کاری بوده‌اند و دوباره سر مزرعه سه و نیم هکتاری آبا و اجدادی خودم برگشته‌ام صحبت می‌کنم". وی با تاسف در مورد دروغ پردازانی که مدعی شده‌اند آمار خودکشی در بین پنبه‌کاران تراریخته‌کار افزایش پیدا کرد گفت سوال ساده‌ای که دارم این است که پس چرا هر سال بر سطح زیر کشت پنبه تراریخته در هندوستان افزوده می‌شود؟". وی درادامه گفت: "اکنون هندوستان با کشت بیش از 10 میلیون هکتار پنبه تراریخته بیشترین سطح زیرکشت جهانی این محصول را به خود اختصاص داده است". وی افزود: " گاهی می‌گویند بادمجان تراریخته نباید رهاسازی شود و مجوز کشت دریافت کند چون به مصرف خوراک انسان می‌رسد. اما اینها سواد ندارند چون نمی‌دانند که همین حالا هم بر اساس آمار ارائه شده از اتحادیه پنبه دانه هندوستان، 14 درصد روغن خوراکی هندوستان از دانه پنبه تراریخته تامین می‌شود".
هندوستان طی ده سال گذشته که کشت پنبه تراریخته را به صورت تجاری آغاز کرده است از کشوری که وارد کننده پنبه بوده به یکی از بزرگترین صادر کنندگان پنبه جهان تبدیل شده است و از این محل رونق اقتصادی خوبی را برای کشور و کشاورزان خود به ارمغان آورده و با کاهش چشمگیر مصرف سموم خطرناک شیمیایی موجب کاهش آلودگی‌های زیست محیطی شده است. گفتنی است ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا که با حضور بیش از 2500 نفر از کشورهای مختلف جهان در حیدرآباد هندوستان برگزار می‌شود در حالی به بزرگترین واقعه در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی و مهندسی ژنتیک تبدیل شده و برنامه‌های جانبی و نشست‌های تخصصی مختلفی را شاهد است که در نتیجه بی‌درایتی، سوء تدبیر و ناشایسته سالاری و قانون ستیزی حاکم بر معاونت علم و فناوری رئیس جمهور، ستاد توسعه زیست فناوری کشور و دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی مستقر در سازمان حفاظت محیط زیست صندلی ایران در این اجلاس خالی است.
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.