راز اشتیاق به لاغری در ژن‌های شما

ترجمه و تنظیم: آرزو متقی، انجمن ایمنی زیستی ایران-
به گفته پژوهشگران میزان اشتیاق خانم‌ها به لاغری برای داشتن یک اندام ایده‌آل و استاندارد که بیشتر نشات گرفته از ستاره‌های سینما در غرب هستند به آرایش ژن‌های آنها مربوط می‌شود.
نتایج پژوهش‌هایی که بر روی صدها دوقلوی همسان و غیر همسان انجام شده است نشان می‌دهد که …

به گفته پژوهشگران میزان اشتیاق خانم‌ها به لاغری برای داشتن یک اندام ایده‌آل و استاندارد که بیشتر نشات گرفته از ستاره‌های سینما در غرب هستند به آرایش ژن‌های آنها مربوط می‌شود.
نتایج پژوهش‌هایی که بر روی صدها دوقلوی همسان و غیر همسان انجام شده است نشان می‌دهد که اشتیاق به لاغری تا 40% ارثی است. جالب این است که این نتایج با پژوهش‌های قبلی که در زمینه مفهوم لاغری و زیبایی غیر منطقی که منجر به ایجاد بیماری‌هایی نظیر بی اشتهایی عصبی می‌شود همخوانی کامل دارد.
دختران و زنان از طریق تبلیغات تلویزیونی، فیلم‌ها و مجلات تصویری اندام ایده آل را دریافت می‌کنند، ولی همه آنها تحت تاثیر چنین تبلیغاتی سعی در رسیدن به چنین اندامی نمی‌کنند.
تا به امروز کلیه پژوهش‌ها بر روی مفهوم لاغری از نظر جنبه‌های روانی بوده است ولی در پژوهش اخیر که توسط دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شده، برای نخستین بار نقش ژن‌ها در خصوص این تصویرسازی مورد بررسی قرار گرفته است.
در این پژوهش دکتر کلی کلامپ و همکارانش با 343 دختر دوقلو (205 دوقلو همسان و 138 دوقلوی غیر همسان) بین سنین 12 تا 22 سال صحبت کردند. شاخص توده بدنی این دوقلوها اندازه‌گیری شده و از آنها سوال شد که تا چه حد دوست دارند اندامی مشابه آنچه در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود داشته باشند. پاسخ چنین سوالی به محققین اجازه داد تا دریابند که تا چه حد شرکت‌کنندگان تحت تاثیر تصاویر نمایش داده شده در خصوص اندام ایده آل هستند.
مقایسه پاسخ‌های دوقلوهای همسان (که ذخایر ژنی یکسان داشته) و غیر همسان (که تا 50% ذخایر ژنی یکسان دارند) نشان داد که تصویر اندام ایده آل (مفهوم لاغری) تا بیش از 40% ارثی است. به عبارت دیگر علت اینکه برخی از زنان بیشتر با مفهوم لاغری و تلاش برای دستیابی به تصاویر تعریف شده از لاغری درگیر هستند ساختار ژنتیک آنها است.
نکته جالب این است که به عقیده دکتر سوییس من، یکی از نویسندگان اصلی مقاله تیم پژوهش یاد شده که در ژورنال بین‌المللی مشکلات تغذیه‌ای به چاپ رسیده است، تا به امروز گمان می‌شد که فاکتورهای فرهنگی روی این مسئله تاثیر گذارند ولی این تحقیقات نشان دادند که غیر از فاکتورهای فرهنگی، فاکتورهای محیطی وعامل ژنتیک نیز نقش عمده‌ای دارند.
به گفته دکتر سوییس‌من پژوهش بیشتری در این خصوص باید بر روی دوقلوها انجام شود تا نتایج دقیق‌تر و کامل‌تری به دست بیاید.
تیم پژوهشی دانشگاه ایالتی میشیگان به همکاری پژوهشگرانی از فلوریدا و ویرجینیا، گزارش پژوهش خود را در مقاله‌ای با عنوان "تاثیر محیط و ژنتیک بر روی تصویر اندام (لاغری) ایده‌آل" به چاپ رسانده‌‌اند.

ترجمه و تنظیم: آرزو متقی، انجمن ایمنی زیستی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.