فناوری هراسان در اروپا موفق نشدند جلوی تولید گندم تراریخته را بگیرند.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری-
چندی پیش در همین سایت، خبری در مورد انجام آزمایش‌های مزرعه‌ای در مورد گندم تراریخته‌ای منتشر شد که با ساطع کردن فرمون از خود نه تنها شته‌ها را دور می‌کند بلکه زنبورهای پارازیتوئید کوچکی را جذب می‌کند که بر روی شته‌ها تخم‌گذاری می‌کنند و دشمن طبیعی این شته‌ها هستند و …

چندی پیش در همین سایت، خبری در مورد انجام آزمایش‌های مزرعه‌ای در مورد گندم تراریخته‌ای منتشر شد که با ساطع کردن فرمون از خود نه تنها شته‌ها را دور می‌کند بلکه زنبورهای پارازیتوئید کوچکی را جذب می‌کند که بر روی شته‌ها تخم‌گذاری می‌کنند و دشمن طبیعی این شته‌ها هستند و در واقع نوعی جایگزین برای حشره‌کش‌هایی محسوب می‌شود که در حال حاضر برای کنترل آفات مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما بلافاصله بعد از اعلام خبر انجام آزمايش مزرعهاي اين گياه تراريخته  در انگلستان، فناوری‌هراسان جریانی را بر ضد اين گندم تراریخته براه انداختند. بعد از آن درخواستي از طرف میلیون‌ها پژوهشگر از سراسر جهان تهیه شد تا با استدلال‌های علمی و واقع‌گرایانه خود جلوی هر گونه جریان ضد علمی و فناوری هراسانه گرفته شود. مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران نيز به كمك پژوهشگران انگلستان شتافت و ضمن امضاي آن از سوي رياست انجمن ايمني زيستي در سايت انگليسي زبان خود خواستار امضاي اين نامه از سوي دانشمندان و پژوهشگران ايراني شد.
پروفسور موریس مولونی مدیر این پروژه پژوهشي مرکز روتامستد نيز جلسه‌ای را با عنوان "چگونه بیوتکنولوژی می‌تواند وابستگی ما را به سموم و آفت‌کش‌ها در کشاورزی کاهش دهد" برای رفع هرگونه ابهام در هارپندن انگلستان برگزار كرد. در این جلسه پروفسور مولونی در مورد کلیه آزمایش‌های مزرعه‌ای انجام شده در مورد این گندم تراریخته در مرکز روتامستد توضیحاتی داد و به تمامی پرسش‌ها پاسخ داد.
چند روز پیش مرکز تحقیقات روتامستد طی بیانیه‌ای اعلام کرده که گندم تراریخته در این مرکز برداشت شد. پژوهشگران این مرکز طی این بیانیه از تمامی حامیان خود تشکر کرده‌ و گفته‌اند که فناوری هراساني که اعلام کرده بودند این محصول را قبل از برداشت نابود خواهند کرد به دلیل اینکه از حمایت کافی برخوردار نشدند نتوانستند تهدید خود را عملی کنند. پروفسور جان پیکت از پژوهشگران این پروژه می‌گوید: "من و تیم پژوهشي در پیام‌های ارسالی از طرف شما حامیان غرق شده بودیم. همه شما نقش مهمی در تضمین این مهم ایفا کردید و ما پژوهشهاي علمی خودمان را تا رسیدن به هدف نهایی در تولید غذایی سازگار با محیط زیست ادامه خواهیم داد. ما در حال حاضر در نیمه راه آزمایشات خود قرار داریم و برای اطمینان از حصول نتایج قوی علمی باید آزمایشات خود را در سال آینده ادامه بدهیم. بعد از تمام کارهای بزرگی که در این زمینه انجام شد ما امیدوارهستیم که فاز دوم آزمایشات ما در سال آینده به خوبی انجام شود."
مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران نيز فرصت را براي تشكر از تمامي پژوهشگراني كه با حمايت خود از "پژوهش" و استفاده از فناوريهاي نو اعلام و از اين مسير راه شكوفاي علمي بشريت و رفاه مردم را هموار ميكنند تشكر و قدرداني كرده آرزو ميكند با بازگشت شايستهسالاري آزمايشهاي مزرعهاي و توليد محصولات تراريخته در ايران عزيز نيز از سرگرفته شوند.
تهیه و تنظیم: نغمه عبیری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.