تازه‌های مهندسی ژنتیک کشاورزی و بیوتکنولوژی: سلامت ژن‌هاي نشانگر مقاومت به آنتي بيوتيك

تهيه و تنظيم: نغمه عبيري-
به طور کلی برای گزینش اولیه گیاهان تراریخته و اطمینان از اینکه توالی مورد نظر با موفقیت به ژنوم سلول‌های میزبان منتقل شده و به طور موثری بیان می‌شود، از ژن‌های نشانگر (Selectable Marker Gene) استفاده می‌شود.

به طور کلی برای گزینش اولیه گیاهان تراریخته و اطمینان از اینکه توالی مورد نظر با موفقیت به ژنوم سلول‌های میزبان منتقل شده و به طور موثری بیان می‌شود، از ژن‌های نشانگر (Selectable Marker Gene) استفاده می‌شود.
بسیاری از مسئولین و مدیران میانی در ایران ملاحظات مطرح شده در مورد استفاده از ژن‌های نشانگر را بهانه‌ای برای استفاده نکردن از این تکنولوژی قرار داده‌اند حال اینکه تا کنون با وجود استفاده ميلياردها نفر از مردم دنيا براي سال‌هاي متمادي هيچ نوع عارضه‌اي از اين جهت ثابت نشده است. مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران به منظور اطلاع رساني صحيح و مقابله با پديده شوم "فناوري هراسي" كه متاسفانه از سوي برخي از مديران مياني و مسئولان بيوتكنولوژي كشور به آن دامن زده مي‌شود در صدد برآمده تا نظرات مبتني بر تجربه برخی از دانشمندان جهان در این خصوص را ارائه كند.
دکتر گوپتا استاد بازنشسته دانشگاه CCS هند که در چهار سال اخیر عضو کمیته‌ی بررسی دستورزی ژنتیک (RCGM) بوده است می‌گوید:" من شخصا معتقدم که استفاده از ژن نشانگر مقاومت به آنتی‌بیوتیک (ARMGs) برای توسعه محصولات تراریخته مسئله‌ای است که خیلی به آن شاخ و برگ داده شده است٬ درحالیکه هیچ خطری برای انسان‌ها یا هر نوع موجود هدف یا غیر هدفی ندارد. تا کنون هیچ مدرکی دال براین موضوع وجود نداشته که ژن نشانگر مقاومت به آنتی‌بیوتیک (ARMGs) در ارتباط با محصولات تراریخته ایجاد خطر می‌کند. به نظر من سیستم نظارتی در هر کشوری باید از این دروغ‌ها چشم‌پوشی کرده و اینقدر بر روی محصولات تراریخته فاقد نشانگر پافشاری نکند."
دکتر آدریان دوبوک٬ مدیر پروژه برنج طلایی www.goldenrice.org (برنج طلایی فاقدselectable marker gene است)٬ نظر استاد گوپتا در مورد استفاده از ژن نشانگر مقاومت به آنتی‌بیوتیک (ARMGs) برای توسعه محصولات تراریخته را تحسین می‌کند. دکتر دوبوک معتقد است که علم و سیاست در کنار هم باید در مقابل اطلاعات غلط منتشر شده بیاستند. وی همچنین معتقد است که هم اکنون سیاست‌گذاران اروپایی هم به نظر دکتر گوپتا رسیده‌‌اند.
در خبرهاي بعدي به اظهار نظرهاي بيشتري در اين مورد اشاره خواهد شد.
تهيه و تنظيم: نغمه عبيري
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.