دکتر واتانابه: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اثرات منفی مصرف محصولات تراریخته تجاری‌سازی شده در ژاپن دریافت نکرده‌ایم.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری-
پروفسور واتانابه مشاور ارشد سيستم گروه مشاورين بين‌المللي تحقيقات كشاورزي CGIAR و متخصص سرشناس مهندسي ژنتيك و ايمني زيستي كه به دعوت مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی و انجمن ايمني زيستي ايران در كشورمان به سر مي‌برد در نشست تخصصی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی در ایران و ژاپن که بعد از ظهر روز یکشنبه 26 آذر ماه در مرکز تحقیقات استراتژیک ایران برگزار شد با اعلام این مطلب که …

پروفسور واتانابه مشاور ارشد سيستم گروه مشاورين بين‌المللي تحقيقات كشاورزي CGIAR و متخصص سرشناس مهندسي ژنتيك و ايمني زيستي كه به دعوت مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی و انجمن ايمني زيستي ايران در كشورمان به سر مي‌برد در نشست تخصصی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی در ایران و ژاپن که بعد از ظهر روز یکشنبه 26 آذر ماه در مرکز تحقیقات استراتژیک ایران برگزار شد با اعلام این مطلب که استفاده از محصولات مهندسی ژنتیک (محصولات تراريخته) در ژاپن 40 سال قدمت دارد گفت: "ملاحظاتی که در مورد محصولات تراریخته وجود دارد در همه جای دنیا از جمله ژاپن مطرح است، اما تمامی مقررات بین‌المللی در دنیا برای ساده‌سازي و توسعه تبادلات و استفاده از مهندسی ژنتیک است ولی هیچ قانونی در جهان برای منع استفاده از مهندسی ژنتیک يا محصولات تراريخته وجود ندارد. صنعت غذایی در ژاپن به شدت به مهندسی ژنتیک وابسته است. وی در ادامه گفت: "با وجود اينكه در ژاپن آنالیز و بررسی ایمنی زیستی بر روی سلامت انسان از بررسی ایمنی زیستی بر روی محیط زیست به صورت جداگانه انجام می‌شود، هم در مورد ایمنی غذا و هم در مورد ایمنی محیط زیست از استانداردهای بالایی برخوردار هستیم. ژاپن بزرگترین واردکننده محصولات تراریخته در جهان با مجوز دولت خود و به صورت آگاهانه و قانونی است و همچنین ژاپن يكي از كشورهايي است كه بیشترین مجوز مصرف و استفاده از محصولات تراریخته در دنیا را صادر کرده است."
دکتر واتانابه با اشاره به مقررات پروتکل ايمني زيستي کارتاهنا که نشست آن هر دو سال یکبار برگزار می‌شود از انجام آنالیزهاي ريسك در ژاپن قبل از تجاري سازي این محصولات خبر داد و افزود: "هر محصولی که رهاسازی يا تجاري سازي می‌شود قبل از آن به طور کامل مورد بررسی‌های دقیق قرار خواهد گرفت و تا کنون در طی شانزده سال گذشته حتي يك گزارش هم  مبنی بر ضرر و زیان و یا خطر احتمالی برای انسان و محیط زیست دریافت نشده است.
دکتر واتانابه در سخنرانی خود جدولی را ارائه کرد که مربوط به دسامبر 2012 بود و در آن به یازده محصول یونجه، میخک، سویا، چغندر قند، کلزا، ذرت، خربزه درختی، تبریزی، پنبه، اکالیپتوس و رز اشاره شده بود که تمامی این یازده محصول تراریخته در ژاپن به صورت تجاری و قانونی مجوز رهاسازی دریافت کرده‌اند و در ژاپن کشت می‌شوند و مورد مصرف قرار می‌گیرند و یا از خارج از کشور وارد می‌شوند.
وی در ادامه گفت: "ژاپن سالانه 16 میلیون تن ذرت مصرف می‌کند که 95 درصد آنرا وارد می‌کند که 90 درصد آن از آمریکا است یعنی فقط 5 درصد خودکفا هستیم. بیش از 90 درصد این ذرت تراریخته است. ما بررسي كرديم كه ذرت چه خطری می‌تواند برای ژاپن از نظر تنوع زیستی داشته باشد؟ ديدم كه هيچ نكته منفي نمي‌تواند در مورد آن وجود داشته باشد. در ژاپن تنوع زیستی در مورد ذرت وجود ندارد درحالیکه ذرت یکی از غذاهای اصلی ما محسوب می‌شود. بنابراین یکی از بیشترین واردات را به خود اختصاص می‌دهد. سویا از دیگر محصولات تراریخته‌ای است که سالانه به میزان 5/2 میلیون تن در ژاپن مصرف می‌شود. سویا در جیره غذایی مردم ژاپن از اهمیت بالایی برخوردار است. در ژاپن بیش از هزار مجوز تنها برای تولید ميكروارگانيزم‌هاي تراریخته که در صنعت، دارو و بهداشت و غذا مصرف می‌شود، صادر شده است."
دکتر واتانابه در پایان به استفاده از مهندسی ژنتیک در تولید گل رز آبی و بنفش و همچنين توليد ميخك تراريخته در ژاپن اشاره کرد که منجر به کسب صدها میلیون دلار درآمد شده است.
گفتني است با وجود تاكيد قانون ايمني زيستي بر "مجاز" بودن توليد و مصرف و استفاده و كشت محصولات تراريخته در ايران، مديران دانايي ستيز و فناوري هراس دولتي با ترفندهاي مختلف بيش از سه سال است كه با عدم تصويب آيين نامه اجرايي قانون ايمني زيستي و هراس افكني در صدا و سيماي جهوري اسلامي در مورد فناوري سرنوشت ساز مهندسي ژنتيك و برخورد حذفي و خشن با متخصصين ارشد اين حوزه موفق به توقف كامل چرخه توليد ملي اين نوع محصولات شده و راه را براي واردات ميليون‌ها دلاري آن باز كرده‌اند. نامگذاري سال جاري به عنوان توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني از سوي مقام معظم رهبري هم تغييري در مشي اين مديران دانايي ستيز و فناوري هراس در مخالفت با توليد ملي اين نوع محصولات ايجاد نكرده است.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.