استمرار پافشاری برخی مدیران میانی بر دانایی ستیزی و فناوری هراسی/ پافشاری وزیر محیط زیست انگلستان به استفاده از محصولات تراریخته

ترجمه- تهیه و تنظیم: نغمه عبیری-
وزیر محیط زیست، غذا و امور روستایی انگلستان، اون پاترسون، اظهار داشت که دولت انگلستان استفاده از محصولات اصلاح‌شده ژنتیک (تراریخته) را برای مدرنیزه کردن کشاورزی در کشور ارتقا خواهد داد. وی در سخنرانی خود در کنفرانس کشاورزی آکسفورد در …

وزیر محیط زیست، غذا و امور روستایی انگلستان، اون پاترسون، اظهار داشت که دولت انگلستان استفاده از محصولات اصلاح‌شده ژنتیک (تراریخته) را برای مدرنیزه کردن کشاورزی در کشور ارتقا خواهد داد. وی در سخنرانی خود در کنفرانس کشاورزی آکسفورد در سوم ژانویه سال جدید گفت: "باید محصولات تراریخته در جایگاه مناسبی مورد بررسی قرار بگیرند تا بتوانیم درک مناسبی از مزایا و معایب آنها داشته باشیم. نباید از تشریح مزایای بالقوه محصولات تراریخته برای عموم مردم بترسیم."

پترسون اضافه کرد که محصولات تراریخته فرصت‌‌های بزرگی مانند کاهش قابل توجه استفاده از آفت‌کش‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند. متن کامل سخنرانی وزیر انگلستان را در سایت زیر دنبال کنید.

http://www.defra.gov.uk/news/2013/01/03/paterson-speech-ofc-2013/

درحالیکه هر روز شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورها زمین‌های کشاورزی خود را به زیر کشت محصولات تراریخته می‌برند (که امروز بیش از 160 میلیون هکتار است) و به جمع کشورهای تولید کننده محصولات تراریخته اضافه می‌شوند (در مجموع 29 کشور) و کشورهایی همچون آمریکا، برزیل و چین سطح زیر کشت محصولات تراریخته خود را در سال جدید میلادی افزایش داده‌اند و سودهای کلانی از صادرات این نوع محصولات بدست می‌آورند، در ایران مدیران دانایی ستیز و فناوری هراس در رسانه‌ها کاملا غیر علمی و غیر کارشناسانه صحبت می‌کنند. برای مثال رضا فتوحی رییس سازمان حفظ نباتات در خبری که در خبرگزاری ایسنا با عنوان: "خبری از مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های مرکبات نیست" منتشر شده است از خطرات و بیماری‌هایی صحبت می‌کند که به دلیل مصرف محصولات تراریخته برای انسان ایجاد می‌شود. این درحالیست که تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر اثرات منفی مصرف این نوع محصولات گزارش نشده است. سوالاتی که در اینجا مطرح می‌شود اینست که این مدیران با مطرح کردن این مسائل چه هدفی دارند؟ آیا می‌خواهند اعلام کنند که از کشورهای اروپایی بیشتر به سلامت انسان‌ها اهمیت می‌دهند؟ خیر خطر اصلی برای سلامت مردم، چندین میلیارد دلار کود و سم با کیفیت و بی‌کیفیتی است که آقایان وارد کشور می‌کنند. اگر واقعا محصولات تراریخته خطرناکند چرا میلیاردها تن از این محصولات تراریخته وارد کشور می‌شود و در سبد غذایی مردم قرار می‌گیرد؟ چرا کشورهای اروپایی که روزگاری از مخالفین اصلی محصولات تراریخته بودند اکنون زمین‌های کشاورزی خود را به زیر کشت محصولات تراریخته برده‌اند؟

امروز انتشار صحبت‌هایی اینچنین کذب و به ظاهر دلسوزانه در رسانه‌‌های ملی به اهداف دشمنان پیشرفت و توسعه کشور کمک می‌کند تا مردم ایران را از "تولید ملی" و یک فناوری محروم سازد. انتشار این صحبت‌ها آنهم از طرف رئیس سازمان حفظ نباتات تنها نتیجه‌ای که برای کشور خواهد داشت اینست که پژوهشگران را از ادامه راه دلسرد کرده و راه واردات هرچه بیشتر این محصولات را به کشور هموار می‌سازد. درحالی که در شرایط تحریم کنونی کشور ایران بیش از بیش نیازمند خودکفایی در هر زمینه مخصوصا تولیدات کشاورزی است و این مسئله جز با به کارگیری فناوری‌های روز مانند مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته محقق نخواهد شد.

ترجمه- تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.