دکتر قره‌یاضی: تازیانه‌های تصمیمات دولتی همچنان بر گرده نحیف “تولید ملی” کشاورزی، غذا و صنایع غذایی نواخته می‌شود.

تهیه و تنظیم:نغمه عبیری-
دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران که در همایش امنیت غذایی سخن می‌گفت با اشاره به چند تیتر خبری منتشر شده در روزهای اخیر در خبرگزاری‌های مختلف جنبه ایمنی و سلامت غذا در تعریف امنیت غذایی را محور بحث خود قرار داد و با قرائت تیتر چند خبر از رسانه‌ها به شرح زیر …

دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران که در همایش امنیت غذایی سخن می‌گفت با اشاره به چند تیتر خبری منتشر شده در روزهای اخیر در خبرگزاری‌های مختلف جنبه ایمنی و سلامت غذا در تعریف امنیت غذایی را محور بحث خود قرار داد و با قرائت تیتر چند خبر از رسانه‌ها به شرح زیر بحث خود را آغاز کرد:

·        به گفته محمد دهقان عضو هیأت رئیسه در نشست علنی روز یکشنبه ۳ دی ماه مجلس شورای اسلامی “یک سوم عامل سرطان‌ها مربوط به باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی است” و این یک هشدار برای دولت و مسئولان است زیرا دولت مسئول سلامت مردم است.

·        تیتر خبر دیگری ایران را صاحب رتبه اول سرطان معده در جهان به دلیل استفاده از سموم خطرناک کشاورزی اعلام می‌کند.

·        به گفته رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت دكتر كاظم ندافي: 7800 هكتار از مزارع با فاضلاب خام آبياري مي‌شوند.

·        تیتر خبری دیگر از حضور آفت کش‌های کشاورزی هندی و چینی در بازار ایران خبر می‌دهد و سهم هر ایرانی از سموم وارداتی را «هر روز یک گرم» عنوان می‌کند.

دکتر قره‌یاضی قرائت حتی فهرست اینگونه خبرها را که سهم بالایی در اخبار فنی و بهداشتی کشور به خود اختصاص دادند “خارج از حوصله مجلس” عنوان کرده و بر روی خبر دیگری متمرکز می‌شود که به گفته او شایسته دقت نظر مسئولین است. خبر این بود:

·        محمود خدادوست رئیس مرکز تحقیقات پزشکي قانونی كشور گفت طی 9 ماهه اول امسال 449 نفر بر اثر مصرف برنج آلوده به قرص برنج فوت کرده اند. به گفته وی بیشترین تعداد مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در استان تهران و سپس در گیلان، مازندران و لرستان ثبت شده است. البته بعدا روابط عمومی پزشکی قانونی این خبر را اصلاح کرده و گفته است که برنج آلوده به این قرص عامل مرگ و میر نبوده بلکه مردم از قرص‌های برنج برای خودکشی استفاده کرده‌اند و هیچ برنج آلوده‌ای‌ در کشور وجود ندارد. مرگ‌های ناشی از قرص ‏برنج به علت استفاده از قرص برنج است نه برنج. حال این برنج‌ها ایرانی باشند یا خارجی!

دکتر قره‌یاضی در مورد خبر مربوط به قرص برنج گفت: “جای بسی تعجب است که 449 انسان در کشور با استفاده از یک روش، خودکشی موفق داشتند! وی اظهار نظر کرد که اگرچه بخشی از این مردم خودکشی کرده‌اند ولی ممکن است تعدادی هم در اثر سوء مصرف قرص برنج که برای کنترل آفات انباری برنج مصرف می شود مرده باشند. وی گقت :”واقعیت اینست که مصرف سموم آفت‌کش در کشور ما بسیار بالاست و عامل بسیاری از مسمومیت‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی است. بنده به عنوان رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران و به عنوان رئیس گروه فناوری‌های نوین مرکز تحقیقات استراتژیک اعلام می‌کنم که فناوری‌هایی در دنیا وجود دارد که نیاز به مصرف سموم را به صفر تقلیل می‌دهد. الان دیگر کسی در دنیای پیشرفته کشاورزی در جایی که بتوان از مهندسی ژنتیک استفاده شود برای محصولات کشاورزی سم مصرف نمی‌کند. به این فناوری مهندسی ژنتیک و به محصولات حاصل از این فناوری محصولات تراریخته گفته می‌شود. در کانادا 5/97 درصد از کل محصولات کشاورزی تراریخته است. در برزیل6/36 میلیون هکتار یعنی سه برابر کل محصولات ایران فقط محصولات تراریخته کشت می‌شود. در ایران هم برنج تراریخته‌ای داریم که در سال 1383 توسط معاون اول رئیس جمهور به تولید انبوه رسید اما در دولت فعلی این محصول به غل و زنجیر کشیده شد و منجر به وضعیتی شد که ما امروز چندین میلیار دلار از این محصول را وارد کشورمی‌کنیم.”

رئیس انجمن ایمنی زیستی در ادامه سخنان خود گفت: “تازیانه سیاست‌های اجرایی بر گرده نحیف “تولید ملی” کشاورزی، تولید غذا و صنایع غذایی همچنان نواخته می‌شود. این درحالیست که آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور می‌گویند که مردم نگران نباشند ما پنج میلیارد دلار برای واردات شب عید مردم کنار گذاشته‌ایم. واقعیت قضیه اینست که تولید کشور مورد تهاجم قرار گرفته است. متاسفانه ما برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی نگران می‌شویم ولی اگر قیمت خودرو در کشور افزایش یافت هیچ کسی ناراحت نمی‌شود. اصلا کسی ناراحت نیست که پرتقال امسال به نصف قیمت سال گذشته عرضه می شود و کشاورزان و باغداران به خاک سیاه نشسته‌اند اما اگر قیمت پسته ترقی کند همه برای هم پیام کوتاه می‌فرستند و دولت هم صادرات آن را ممنوع اعلام می‌کند. چرا کسی برای همدردی با اقشار محروم سفر آنتالیای خود را لغو نمی‌کند یا خرید محصولات بی‌کیفیت ایران خودرو و سایپا را تحریم نمی‌کند؟ دولت چرا باید نگران افزایش قیمت محصولات کشاورزی باشد؟ چرا کاهش قیمت از طریق افزایش بهره‌وری و استفاده از فناوری‌های نو مانند بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی رقم زده نمی‌شود؟”

دکتر قره‌یاضی در پایان سخنان خود گفت: “بخش اصلی امنیت غذایی که دسترسی مردم به غذا است در نتیجه افزایش قیمت‌ها در خطر است و در کلان قضیه امنیت غذایی در کشور ما بسیار ناپایدار است.”

گفتنی است همایش امنیت غذایی با حضور آیت الله دکتر روحانی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و صاحبان صنایع غذایی و متولیان دولتی و خصوصی صنایع غذایی و دست اندرکاران صنایع و کشاورزی کشور برگزار شده بود. دکتر محمدباقر نوبخت ریاست این میزگرد را بر عهده داشت.

تهیه و تنظیم:نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.