آيا سازمان محيط زيست مجوز شكار پلنگ هم صادر مي‌كند؟ شكار پلنگ با تير و كمان توسط يك تيرانداز ايراني

سبزپرس- گروه محيط زيست طبيعی: در حالي كه سالهاست ناقوس انقراض بسياري از گونه‌های جانوری كشور به وي‍ژه 8 گونه گربه سان ايران به صدا درآمده ، ‌اخيرا يكي از ورزشكاران رشته تير و كمان در سايت خود تصاويری منتشر كرده كه حكايت از شكار يك قلاده پلنگ توسط او دارد. به گزارش سبزپرس …

سبزپرس- گروه محيط زيست طبيعی: در حالي كه سالهاست ناقوس انقراض بسياري از گونه‌های جانوری كشور به وي‍ژه 8 گونه گربه سان ايران به صدا درآمده ، ‌اخيرا يكي از ورزشكاران رشته تير و كمان در سايت خود تصاويری منتشر كرده كه حكايت از شكار يك قلاده پلنگ توسط او دارد.

به گزارش سبزپرس،‌اين فرد كه م . ا نام دارد (نام كامل و مشخصات فردی او در سايت‌اش موجود است)،‌ ظاهرا يك شكارچی ماهر است كه در سايت خود تصاوير ديگری هم از شكارهايش در آفريقا و تروفه هايش منتشر كرده است.

اما آنچه نگراني دوستداران حيات وحش را در روزهای اخير دو چندان كرده شكار يك پلنگ ظاهرا ايرانی توسط او – به گواه تصاوير منتشره – و ادعاي او ذيل اين تصاوير كه اين پلنگ را با تير و كمان شكار كرده است.

تصاوير مربوط به شكار پلنگ توسط او بر اساس تاريخی كه در ذيل عكس ديده مي‌شود به 2 فوريه 2009 (يعني روز جهاني تالاب‌ها – 13 بهمن ماه 1388 ) مربوط مي‌شود.

وي در همين حال تصاوير ديگری از تروفه اين پلنگ منتشر كرده كه نشان مي‌دهد پوست پلنگ مزبور در مدت كمتر از دو هفته به سرعت دباغي شده و در منزل شخصي‌اش بر روي زمين پهن شده و او با نشستن بر روي همان پوست عكس يادگاري گرفته است. (تاريخ عكس دوم 16 فوريه 2009 است)

اين فرد كه خود را استاد عرفان معرفی كرده، ‌بي توجه به محدوديت‌های زيست محيطی و قانونی و كاهش شديد جمعيت حيات وحش اقدام به شكار اين پلنگ كرده است .

اين در حالی است كه سازمان حفاظت محيط زيست سالهاست كه مدعی است برای گونه‌های گوشتخوار و در خطر انقراض هرگز مجوز شكار صادر نمی‌كند! بنابراين اكنون اين پرسش مطرح است كه آيا سازمان محيط زيست مجوز شكار پلنگ هم صادر می‌كند كه شكارچيان بدون هيچگونه واهمه‌ای حتی تصاوير شكارشان را غرور آفرين منتشر می‌كنند ؟ و يا اگر چنين مجوزی صادر نشده و نمی‌شود پس چرا با اين گونه افراد برخورد قانونی و قضايی نمی‌شود؟

گفتنی است محيطبان اميد عزت پور،‌ كه از محيطبانان سازمان محيط زيست است روز 24 فروردين نيز تصاوير اين شكارچی را در كنار پلنگ شكار شده اش كه از روی سايت اين شكارچی استخراج كرده، ‌بر روی تارنمای خود منتشر كرده است .

برای حفظ محيط زيست شكار كنيد!

م. ا معروف به استاد عرفان و تيراندازی با كمان، در مطلبی درباره شكار در سايت خود می‌نويسد: " من به همه دوستان توصیه می‌کنم برای حفظ محیط زیست شکار کنید. اگر به حیوانات علاقه مندید شکار کنید و آن تعداد جانوری که بودنشان جای جانوران دیگر را اشغال می‌کند (تروفه‌ها را) شکار کنید تا در تنظیم محیط زیست کمک کرده باشید.و با پولی که در این زمینه هزینه می‌کنید کمک به ازدیاد جانوران بنمایید."

او همچنين مي‌افزايد : " می‌توان گفت که این ورزش بعلت تغییر در ساحت مادی و جسمانی انسان-تغییر در ساحت دیدگاه‌های عقلانی و دقت‌های خاص – و تغییر در ساحت فطری انسان که پایه‌اش تمایل به بهینه شدن و حفظ محیط زیست است امری بسیار شایسته بحساب می‌آید و یکی از راه‌های تعالی انسان خواهد بود"

وي همچنين در جاي ديگري شكار را اين گونه تعريف می‌كند : "شکار یک پکیج کاملی است از طبیعت گردی-حفاظت از محیط زیست – رشته‌های خاص ورزشی مثل کوهنوردی- پیاده روی و تیراندازی اعم از تیر اندازی با کمان یا تفنگ . اما آنچه که از دید من جذابیت بیشتری دارد تیراندازی با کمان است."

وي مي‌افزايد: "در آخر اینکه برای شکاری که شکار می‌کنید ارزش قائل باشید. حیوانات برای ما خلق نشده‌اند و هیچ موجودی در جهان طفیلی موجود دیگری نیست. با طبیعت و حیوانات بسیار با احترام رفتار کنید حتی موقع شکار"

ايران عقب افتاده‌ترین کشورهای جهان لااقل در حیطهء محیط زیست است

او در بخش ديگري از نوشته‌هايش مدعي شده كه ايران عقب افتاده‌ترین کشورهای جهان لااقل در حیطهء محیط زیست است و مي‌نويسد: "اما در ایران بزرگترین فاجعه، سد سازی‌های احمقانه است و از بین بردن محیط زیست طبیعی جانوران. نه شکار! وقتی تمام حیوانات مورد شکار پلنگ از بین میره ناچارا به دام‌ها حمله می‌کنه. و پیشروی شهرها و روستاها تا اعماق محل زندگی این جانوران مهمترین عامل از بین رفتن آنهاست.البته تا زمانی که این آقایان هستند وضع بدتر از این هم میشه."

و در جاي ديگري به اين نتيجه رسيده: "پس به این نتیجه می‌توان رسید که عدم مدیریت مناسب آنهم از طرف دولت باعث نابودی جانوران میشود نه شکار"

گفتني است م . ا كه اقدام به شكار اين پلنگ كرده در پي واكنش طرفداران محيط زيست از نخستين ساعات صبح امروز اقدام به حذف عكس‌ها مربوط به اين شكار از سايت خود كرده است !

منبع: پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران (سبزپرس)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.