پیشرفت های بیوتکنولوژی در کشور

خبرگزاری فارس- رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران از تولید نخستین برنج تراریخته جهان توسط پژوهشگران ایران خبر داد. بهزاد قره‌‌یاضی ظهر امروز در همایش ملی بیوتکنولوژی گفت: دانشمندان جوان و فرهیخته ایران اسلامی با ایمان به خودباوری که برگرفته از رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری است به موفقیت جدی در …

خبرگزاری فارس- رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران از تولید نخستین برنج تراریخته جهان توسط پژوهشگران ایران خبر داد. بهزاد قره‌‌یاضی ظهر امروز در همایش ملی بیوتکنولوژی گفت: دانشمندان جوان و فرهیخته ایران اسلامی با ایمان به خودباوری که برگرفته از رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری است به موفقیت جدی در حوزه بیوتکنولوژی نائل شده‌اند و پژوهشکده رویان یکی از این مراکز علمی تحقیقاتی و پژوهشی است که منشاء خدمات ارزشمند علمی در کشور است.

وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت از نخبگان علمی در مقاطع سنی پایین و در مقاطع راهنمایی و دبیرستان زمینه را برای باروری استعدادهای بالقوه آنان فراهم کنیم.

رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران اظهار کرد: نخبگان و استعدادهای برتر جوان، آینده کشور را خواهند ساخت، از این رو باید برای گرفتن مسئولیت‌های بزرگ آماده شوند. وی افزود: در حالی که دین اسلام بر حمایت از علما و دانشمندان تاکید زیادی دارد، در مقابل مسئولیت سنگینی را بر عهده آنان گذاشته است.

قره‌یاضی تصریح کرد: نخبگان واقعی کسانی هستند که از لحاظ علمی در کنار اعتقادات در جایگاه بالایی قرار دارند که نمونه آنها شهید دکتر چمران و شهید دکتر شهریاری هستند.

رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران تاکید کرد: نوآوری‌های علمی باید بیش از پیش بر روی نیازها و مزیت‌های ملی متمرکز شود و زیربنای نوآوری در سایر زمینه‌ها را فراهم کند تا از سرمایه‌های ارزنده انسانی و مالی در پیشرفت کشور استفاده شود.

وی گفت: برای تحقق این منظور لازم است که نوآوری‌های علمی به یک حلقه مهم از زنجیره یا چرخه نوآوری تبدیل شوند به عبارت دیگر چرخه نوآوری ملی باید تکمیل شود، در این چرخه نوآوری علمی به نوآوری فناورانه و پس از آن به نوآوری در کالا و خدمات تبدیل می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

گفتنی است برنج تراریخته در سال 1383 تولید و رهاسازی شده و تولید انبوه و تجاری سازی شده است. اگرچه انتصاب (اولین بار) برای تولید این محصول توسط دانشمندان ایرانی کاملا صحیح است اما مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران مایل است یادآور شود این دستاورد مربوط به سال 1383 بوده و متاسفانه طی هفت سال گذشته مدیریت میانی در وزارت جهاد کشاورزی به ویژه رئیس سابق پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که هم اکنون معاون فناوری و نوآوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری است حاصل دسترنج پژوهشگران ایرانی را در انباری متروکه به دلایل واهی و ناشی از افکار فناوری هراسانه تحت پلمب و قفل قرار داده، موجب نابودی آنها شده و این دستاورد را به محاق برده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.