دکتر ملبوبی: تعلل در ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی و معرفی قاصرین به قوه قضاییه

تهیه و تنظیم: لیلا سرمدی-
در دومین نشست خبری هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی روز دوشنبه 16 اردیبهشت ماه سال جاری که با حضور جمع کثیری از خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف و با حضور رؤسا و نمایندگان دو همایش در تهران برگزار شد، دکتر محمدعلی ملبوبی رئیس انجمن بیوتکنولوژی و …

در دومین نشست خبری هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی روز دوشنبه 16 اردیبهشت ماه سال جاری که با حضور جمع کثیری از خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف و با حضور رؤسا و نمایندگان دو همایش در تهران برگزار شد، دکتر محمدعلی ملبوبی رئیس انجمن بیوتکنولوژی و رئیس هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوال خبرنگاران راجع به استاندارد محصولات وارداتی به کشور عنوان کرد: در بند ب ماده 6 قانون ملی ایمنی زیستی شورای ملی ایمنی زیستی موظف شده است که در 6 ماه آیین نامه اجرایی مربوط به حمل و نقل داخلی و فرامرزی محصولات تراریخته را تهیه کند. این 6 ماه الان حدود 4 سال شده است و برداشت ما این است که اگر این سهل انگاری تعمدا حتی سهوا هم باشد ایراد دارد. در این کار تعلل شده است که رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی به جای نوشتن آیین نامه به کارهای دیگری مشغول بوده‌اند در حالی که در این مدت ما واردات بسیار محصولات تراریخته را داشتیم.

دکتر ملبوبی با اشاره به واردات میلیاردی محصولات تراریخته در ادامه افزود: حدود چهار میلیارد دلار سالانه محصول تراریخته وارد کشور می‌شود. گیاهان تراریخته بد نیستند آنهایی که مجوز گرفتند مانند بقیه گیاهان هستند مشکل ما این است که چرا با تولید ملی این محصولات مخالفت می‌شود و چرا این آیین نامه نوشته نشد. چرا در هیچ اظهار نامه‌ای جایی نداشتیم که وارد کننده علامت بزند که این محصول تراریخته است یا نه و کدام نوع محصول تراریخته است؟ آیا از نوع مجاز است یا غیر مجاز؟ با این تعلل میلیاردها دلار ارز از کشور خارج شد. در حالی که ما نمی‌دانیم چه گیاه تراریخته‌ای وارد کشور شد؟ وی با اشاره به بحثی که در مجلس مطرح شده است، اذعان داشت: بر اساس مصوبه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گزارشی در این رابطه در دست تهیه است که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس قاصرین این امر به قوه قضاییه معرفی خواهند شد.

تهیه و تنظیم: لیلا سرمدی

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.