سوالات انجمن بیوتکنولوژی ایران از نامزدهای انتخاباتی

انجمن بیوتکنولوژی ایران طی نامه‌ای از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواسته است تا دیدگاه‌های خود را در مورد توسعه بیوتکنولوژی اعلام کنند. متن کامل این نامه را در زیر می‌خوانید.

انجمن بیوتکنولوژی ایران طی نامه‌ای از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواسته است تا دیدگاه‌های خود را در مورد توسعه بیوتکنولوژی اعلام کنند. متن کامل این نامه را در زیر می‌خوانید.

نامزد محترم یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

سلام علیکم،

با احترام و آرزوی موفقیت برای آنجناب در عرصه خطیری که در آن پای نهاده‌اید، از جنابعالی استدعا دارد با توجه به اهمیت فناوری‌های نو به ویژه استفاده از بیوتکنولوژی (زیست فناوری) و مهندسی ژنتیک در کشور برنامه‌های خود برای استفاده از این فناوری‌ها در توسعه کشور و تحقق حماسه اقتصادی را بیان فرمایید.

یادآور می‌شود که بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک عرصه‌های جدیدی را پیش روی توسعه اقتصادی کشورها در زمینه‌های مختلف کشاورزی، دارویی پزشکی، صنعت و محیط زیست قرار داده است. در حال حاضر بیش از 170 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به کشت محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک اختصاص دارد؛ در حالی که ایران طی سال‌های اخیر جزو واردکنندگان این نوع محصولات بوده و با توجه به مخالفت‌های غیرقانونی قادر به کشت آن نیست. ارزیابی انجمن‌های علمی که به تایید معاونت علم و فناوری رئیس جمهور رسیده است حکایت از تاثیر سوء مدیریت در پدیدآمدن این وضعیت دارد. در همین حال در حوزه دارویی، پزشکی (در زمینه تشخیص پزشکی، درمان و تولید دارو ها با فناوری زیستی) انقلابی را ایجاد کرده است که با سایر فناوری‌ها قابل مقایسه نیست و ایران قادر به صادرات بیش از 80 میلیون دلار محصولات تولید داخل، شده است. محیط زیست با استفاده از کشت واریته‌های بی‌نیاز از سموم شیمیایی خطرناک و نیز حفظ تنوع زیستی و نجات گونه‌های در حال انقراض با استفاده از بیوتکنولوژی می‌تواند امید پالایش داشته باشد و با استفاده از این فناوری تحول عظیمی در کاهش واردات، خودکفایی کشور و صادرات محصولات دانش بنیان و مبتنی بر زیست فناوری خواهد شد.

انجمن بیوتکنولوژی ایران پاسخ‌های شما عزیز گرانقدر را علاوه بر انعکاس در پایگاه‌های متعدد اطلاع رسانی انجمن‌های علمی ذیربط و ارسال به جراید و نشریات، از طریق پست الکترونیک برای بیش از دهها هزار نفر از اعضای انجمن‌های علمی در سراسر کشور ارسال خواهد کرد. بدیهی است پاسخ‌های دریافتی از هر یک از نامزدهای محترم بلافاصله منتشر خواهد شد. و در تاریخ چهارشنبه 22 خرداد ماه جدول مقایسه‌ای حاوی کلیه پاسخ‌های دریافتی نیز دوباره ارسال خواهد شد.

با توجه به مقدمه فوق استدعا دارد ترتیبی اتخاذ فرمایند تا پاسخ سوال‌های زیر تا قبل از اتمام مهلت قانونی تبلیغات از طریق پست الکترونیک به آدرس iribiotechnology@yahoo.com ارسال و یا به شماره 02144580375 نمابر شود.

1-    برنامه عملی شما برای توسعه استفاده از بیوتکنولوژی مانند کودهای زیستی، داروهای نوترکیب و محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک (تراریخته)چیست؟

2-    برخی از قوانین در حوزه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک (مانند قانون ایمنی زیستی) طی 4 سال گذشته به اجرا در نیامده و حتی آیین‌نامه اجرایی آن نیز بعد از 4 سال ابلاغ نشده است. آیا سیاست شما هم استمرار وضعیت موجود خواهد بود؟ اقدام عاجل شما برای اجرای این قانون چه خواهد بود؟

3-    برنامه شما برای استفاده از توان علمی انجمن‌های علمی چیست؟آیا برای آنها جایگاه نهادینه و ‌ویژه‌ای در برنامه‌ریزی، تعیین اولویت، اجرا و نظارت براساس قانون برنامه پنجم قائل خواهید بود؟

 

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به محض دریافت پاسخ نامزدهای محترم ریاست جمهوری نسبت به انتشار آنها اقدام خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.