مرگ كودكان هندي در نتيجه مصرف برنج آلوده و “گاليله كشی هزاره سوم” در ايران!

تهيه و تنظيم: نغمه عبيری-
بر اساس خبری که در هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شد 23 دانش‌‌آموز هندی با مصرف غذای مدرسه جان خود را از دست دادند این غذا آلوده به آفت‌کشی بوده که استفاده از آن منسوخ شده است. بعد از تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که این غذا از روغنی تهیه شده که حاوی monocrotophs بوده، ترکیب ارگانوفسفره‌ای که …

بر اساس خبری که در هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شد 23 دانش‌‌آموز هندی با مصرف غذای مدرسه جان خود را از دست دادند این غذا آلوده به آفت‌کشی بوده که استفاده از آن منسوخ شده است. بعد از تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که این غذا از روغنی تهیه شده که حاوی monocrotophs بوده، ترکیب ارگانوفسفره‌ای که به عنوان آفت‌کش در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلیس طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که روغن مورد استفاده در غذا در انبارهایی نگهداری شده که قبلا برای ذخیره آفت‌کش monocrotophs مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع اصلی خبر: http://www.nytimes.com/2013/07/22/world/asia/pesticide-found-in-meals-that-killed-india-children-official-says.html?_r=0

آفت کش monocrotophs به شدت سمی و خطرناک است و سازمان بهداشت جهانی آنرا جزئی از مواد بسیار مرگبار دسته‌بندی کرده است. از این آفت‌کش برای مقابله با بسیاری از آفات برای انواع محصولات از جمله برنج استفاده می‌شود. مصرف این آفت‌کش در آمریکا به دلیل کشته شدن جمعیت بسیاری از انواع پرندگان ممنوع است.

این درحالیست که طبق گزارش منتشر شده توسط سرویس بین‌المللی دستیابی به و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) استفاده از محصولات تراریخته بین سال‌های 1996 تا 2011 باعث کاهش مصرف 473 میلیون کیلوگرم ماده موثر حشره‌کش‌های شیمیایی شده است.

استفاده از مهندسی ژنتيك و محصولات تراريخته می‌تواند ضمن كاهش مصرف سموم و حذف سموم شيميايی خطرناك از دسترس مردم موجب تقليل باقيمانده سموم در محصولات غذايی تا حد صفرشود. برنج تراريخته‌‌ای كه برای اولين بار در سال 1383 توسط دكتر عارف به بهره برداری تجاری رسيد و نام ايران را به عنوان اولين كشور توليد كننده برنج تراريخته در جهان به ثبت رساند دارای اين ويژگی است كه در هيچ يك از مراحل توليد خود نيازی به سموم حشره‌كش شيميايی ندارد و در واقع خودش بالذات نسبت به آفات كرم ساقه خوار مقاوم است. اين برنج در سال 1384 بلافاصله پس از به روی كار آمدن دكتر احمدی نژاد و محمدرضا اسكندری در انبار متروكه‌ای در رشت تحت قفل و زنجير قرار گرفته و مدير وقت پژوهشكده بيوتكنولوژی كشاورزی توليد اين محصول علمی را به عنوان "اتهام" پژوهشگر برتر آن مطرح كرده و تلاش كرد وی را اخراج كند. در نتيجه ايران با ساليانه حدود پنج ميليارد دلار واردات محصولات تراريخته با پس رفت شگفت انگيزی در مهندسی ژنتيك كشاورزی از كشورهايی مانند بوركينافاسو، ميانمار، سودان و بسياری كشورهای ديگر عقب افتاد.

گفتنی است با وجود تلاش مديران ميانی وزارت جهاد كشاورزي براي اخراج مجری طرح برنج تراريخته كه از آن به عنوان گاليله كشی هزاره سوم ميلادی ياد می‌شود، اعطای جوايز و تشويق اين پژوهشگر برتر همچنان ادامه دارد و پس از دريافت رتبه اول جايزه دستورد برتر نانوتكنولوژی كشور در سال 1390 (از طرف ستاد ويژه توسعه نانوتكنولوژی) اوايل تيرماه سال جاری موفق به كسب اولين جايزه مرحوم دكتر كاظمی آشتيانی به عنوان چهره تاثير گذار بيوتكنولوژی كشور شد.

تهيه و تنظيم: نغمه عبيری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.