پیشگیری از مرگ کشاورزی با کمک بیوتکنولوژی

ایران- دکتر منصور امیدی- امروزه انسان نیاز به استفاده از محصولات تراریخته را به خوبی درک کرده است. به همین علت غذاهای تغییر ژنتیک داده به راحتی در فروشگاه‌های سراسر دنیا در دسترس خریداران قرار گرفته و در آینده نزدیک …

نوشته‌ای از دکتر منصور امیدی ،استاد دانشگاه تهران و پردیس کشاورزی کرج- امروزه انسان نیاز به استفاده از محصولات تراریخته را به خوبی درک کرده است. به همین علت غذاهای تغییر ژنتیک داده به راحتی در فروشگاه‌های سراسر دنیا در دسترس خریداران قرار گرفته و در آینده نزدیک قسمت عمده رژیم غذایی روزانه ما را تشکیل خواهند داد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد «تراریخته‌ها» در آینده موجب برطرف کردن مشکلات غذایی بشر خواهند شد. در حال حاضر در بحث زیستگاه، تولید غذا و تغییرات اجتناب‌ناپذیر اقلیم، موضوع «تیپ ایده‌آل» تغییر یافته است و با استفاده از علوم بیوتکنولوژی و تولید تراریخته‌ها، بحث طراحی محصولات مستعد اقلیم مطرح است.

حال آن که تاثیرات تغییر اقلیم در آینده نیز برای کشور ما بسیار گسترده و عمیق است زیرا ایران در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین قرار گرفته است. از سوی دیگر تا سال 2050 مرگ آرام اما دردناک کشاورزی در تمدن بشریت فرا خواهد رسید. شاید امروز زمان آن رسیده باشد که با استفاده از تکنیک‌های مختلف بیوتکنولوژی، تراریخته، کشت بافت و کشت و کارهای صنعتی گام اصلی در تولید غذای سالم در داخل کشور را برداریم چرا که کشاورزی مدرن لازمه کشور ما است.

از سوی دیگر، با گذشت زمان بشر قادر خواهد بود ژنوم‌های مصنوعی را سنتز کند و حیوانات بزرگ با ویژگی‌های متمایز برای مصارف علمی صنعتی و تجاری تولید کند. تولید و پرورش این موجودات نیازهای بشر را تامین خواهد کرد و رابطه انسان و محیط زیست براساس حضور این موجودات خواهد بود. در این زمان انسان وارد عصر روباتیک شده باید دارو را در گیاه هم تولید کرد باید مصرف سم و کود را برای گیاه حذف کرد و دامنه زیستگاه را توسعه داد. باید گیاه مستعد اقلیم طراحی و تولید کرد و هزینه‌های کشت و کار را کاهش داد.

به نظر می‌رسد امروزه توسعه کشاورزی مدرن، امنیت غذایی، تولید غذای سالم و کافی و سلامت انسان‌ها به فراموشی سپرده شده است. باید بدانیم که هر ساله 30 تا 60 درصد محصولات کشاورزی به علت وجود استرس‌ها و پاتوژن‌ها از دست می‌رود.

حال آن که مهم‌ترین هدف زیست فناوری یا بیوتکنولوژی، سازگار نمودن گیاهان زراعی با استرس‌هایی نظیر خشکی، شوری، سرما، گرما و پاتوژن‌هاست. امروزه از گرسنگی و سوء تغذیه به عنوان یک مشکل جهانی نام برده می‌شود. از طرفی بخش مهمی از زمین‌های کشاورزی به سرعت به زمین‌های شور و خشک تبدیل می‌شود که گیاهان حاصل از اصلاح نباتات سنتی در آنها قابل کشت نیست و اینجاست که دیگر نمی‌توان کشاورزی بیوتکنولوژی را به سخره گرفت و منکر لزوم انجام آن در کشور شد.

منبع: شبکه ایران http://inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=4&Id=160788&Rate=0

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.