تاييد وجود فاکتور داروي TPA در شير بزهاي تراريخته در پژوهشگاه رويان

واحد مرکزی خبر- وجود فاکتور داروی TPA در شیر بزهای تراریخته تولید شده در پژوهشگاه رویان تایید شد. به محصولاتی که از طریق مهندسی و اصلاح ژن‌‌های یک ارگانیسم به دست می‌آیند، تراریخته گفته می‌شود و شیر بزهای تولید شده با این روش حاوی پروتئین‌هایی است که …

وجود فاکتور داروی TPA در شیر بزهای تراریخته تولید شده در پژوهشگاه رویان تایید شد. به محصولاتی که از طریق مهندسی و اصلاح ژن‌‌های یک ارگانیسم به دست می‌آیند، تراریخته گفته می‌شود و شیر بزهای تولید شده با این روش حاوی پروتئین‌هایی است که برای درمان بیماری‌ها موثر است .

رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان اصفهان امروز گفت: با استخراج و خالص‌سازی پروتئین مورد نظر از شیر بزهای تراریخته می‌توان داروی ویژه درمان سکته قلبی را براحتی با استفاده از شیر این بزها تولید کرد. دکتر نصر اصفهانی افزود: پروتئین خالص‌سازی شده از شیر بز تراریخته برای تولید داروی درمان سکته قلبی به دست آمده اما هنوز نمی‌توان گفت به دارو رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه ایران با دست یابی به این موفقیت به کشورهای تـولیـدکنــنده داروی ســکته قلبــی می‌پیوندد افزود: پژوهشگاه رویان اصفهان برای تولید داروی درمان سکته قلبی ((TPA مذاکرات خوبی با چند سرمایه‌گذار دارویی کشور انجام داده است که بزودی نتایج آن مشخص می‌شود.

دکتر نصراصفهانی گفت: تولید این دارو، اکنون در انحصار چند کشور معدود دنیا قرار دارد و ایران با تولید این دارو نخستین کشور در منطقه خاورمیانه است که به این موفقیت می‌رسد. رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان در اصفهان گفت: با تزریق سریع داروی TPA به بیمار سکته قلبی، امید بهبودی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و عوارض جانبی سکته مانند ناکارآمدی قلب هم رفع می‌شود. وی تاکید کرد: تولید دارو یک فرایندی چند ساله است و نباید انتظار داشت که یک دارو در چند ماه تولید و وارد بازار شود. وی درباره طرح تولید اعضای بدن انسان در حیوانات هم گفت: این طرح اکنون به صورت یک ایده اولیه و آزمایشگاهی در پژوهشگاه رویان مطرح است و فناوری محسوب نمی‌شود.

منبع: واحد مرکزی خبر http://khabarfarsi.com/ext/6885200

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.