اخلاق در تحقیقات زیستی گمشده است.

باشگاه خبرنگاران: کمیته ملی اخلاق زیستی و اخلاق در علم و فناوری کمیسیون ملی یونسکو، همایشی را در بزرگداشت بیستمین سال فعالیت یونسکو در حوزه اخلاق زیستی و دهمین سال فعالیت کمیته ملی اخلاق زیستی برگزار می‌کند. گفتنی است این همایش در تاریخ 24 آذر از ساعت ۸ تا ۱۴ با همکاری مشترک کمیته ملی یونسکو و پژوهشگاه فن‌آوری‌های نوین …

کمیته ملی اخلاق زیستی و اخلاق در علم و فناوری کمیسیون ملی یونسکو، همایشی را در بزرگداشت بیستمین سال فعالیت یونسکو در حوزه اخلاق زیستی و دهمین سال فعالیت کمیته ملی اخلاق زیستی برگزار می‌کند. گفتنی است این همایش در تاریخ 24 آذر از ساعت ۸ تا ۱۴ با همکاری مشترک کمیته ملی یونسکو و پژوهشگاه فن‌آوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا ، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه رویان در تالار عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و صاحب نظران و فعالین این حوزه برگزار می‌شود.

دکتر محمد مهدی آخوندی، رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا در محل نشست خبری بزرگداشت 20 سال فعالیت یونسکو در اخلاق زیستی گفت: در حوزه زیست فناوری، کشور‌های دیگر مثل کوبا پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند، چه در حوزه حیات و زندگی انسان و چه در حوزه حیوانات، اما کشور ما بعد از 10 سال که از تاسیس این کمیته می‌گذرد، هنوز در این زمینه اقدامی انجام نداده است.

به گفته وی کشور آمریکا 20 سال پیش در حوزه زیست فناوری حدود 1700 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و به همین دلیل درآمد حاصل از تولیدات زیست فناوری در سال 2009 در این کشور به 115 میلیارد دلار رسیده است. وی با بیان اینکه در کشور ما اخلاق زیستی مظلوم واقع شده است و باید در مورد این موضوع به خوبی اطلاع رسانی و برنامه‌ریزی صورت گیرد، گفت: اطلاع رسانی در این حوزه مساله مهمی است اخلاق زیستی باید به عنوان برنامه و هدف استراتژیک کشور لحاظ شود و با سرمایه گذاری در این حوزه در آینده بتواند جایگزین خوبی برای درآمدهای کشور محسوب شود. وی با اشاره به اینکه اخلاق زیستی شامل بخشی از فعالیت‌های انسانی است که به طور خاص و مستقیم با کاربرد تکنولوژی در زندگی طبیعی او مرتبط است گفت: گستره اخلاق زیستی حیات انسان را پیش از تولد، در طول زندگی و پس از مرگ در بر می‌گیرد و شامل موضوعاتی چون درمان ناباروری، سقط جنین، پیوند اعضا و شبیه‌سازی انسان و پژوهش‌ها و دستکاری‌های ژنتیک در گیاهان و حیوانات و معیار مرگ آسان می‌شود.

وی در ادامه گفت: بررسی اعلامیه حقوق ژنوم انسانی و حقوق بشر، اعلامیه حقوق ژنتیک انسانی و اخلاق زیستی اسنادی هستند که در این همایش درباره چگونگی اجرا و راهکارهای تحقق آنها در کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

دکتر آخوندی در ادامه گفت: وزارت بهداشت در زمینه اخلاق پزشکی تلاش‌های بسیاری کرده است، اما وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر مثل وزارت علوم، هنوز استقبالی از این موضوع نکرده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.