تشکر انجمن‌های علمی مرتبط با بیوتکنولوژی از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران تعدادی از انجمن‌های علمی مرتبط با بیوتکنولوژی از جمله انجمن‌های ژنتیک، بیوتکنولوژی، ایمنی زیستی و زراعت و اصلاح نباتات با ارسال نامه‌ای خطاب به مهندس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از خدمات وی برای پیگیری عدم اجرای قانون ملی ایمنی زیستی و ارائه گزارشی کامل همراه با …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران تعدادی از انجمن‌های علمی مرتبط با بیوتکنولوژی از جمله انجمن‌های ژنتیک، بیوتکنولوژی، ایمنی زیستی و زراعت و اصلاح نباتات با ارسال نامه‌ای خطاب به مهندس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از خدمات وی برای پیگیری عدم اجرای قانون ملی ایمنی زیستی و ارائه گزارشی کامل همراه با مستندات به قوه‌ قضاییه تشکر کردند.

متن این نامه در زیر آمده است.

جناب آقای مهندس رجایی

ریاست محترم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت،

ضمن تشکر وافر از اقدام خداپسندانه آن جناب و همکاران محترم در کمیسیون کشاورزی در خصوص تصویب قانون مترقی ایمنی زیستی در مرداد ماه 1388 که بارقه امید در بین متخصصان علوم زیست فناوری که عمر ارزشمند خود را جهت تحقیق و پژوهش برای سربلندی و استقلال کشور عزیزمان صرف کرده بودند، ایجاد کرد و با تصویب این قانون مترقی متخصصان امیدوار شدند که دستاوردهای علمیشان از پژوهش به فناوری و از فناوری به تولید خواهد رسید تا بصورت علمی و کاربردی در خدمت توسعه همه جانبه کشور قرار گیرد.

با کمال تاسف این قانون که میتوانست نقش ویژهای در کاهش نرخ بیکاری، افزایش میزان تولید، بهبود کیفیت محصولات و ایجاد امنیت غذایی داشته باشد که محور امنیت ملی و استقلال كشور است، به دلیل تعلل مسئولین وزارتخانهها و بويژه شورای ملی ايمنی زيستی اجرائی نشده است. خوشبختانه اعضاء محترم کمیسیون کشاورزی علاوه بر قانونگذاری به عنوان دیدبانان و حافظان همیشه هوشیار قانون، گزارش مبسوطی از دلایل عدم اجرائی شدن قانون مذکور تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت کردند که جای تشکر ویژه از آن جناب و همکارانتان در کمیسیون کشاورزی دارد.

همانگونه که در گزارش اشاره شده است واردات گسترده و بیضابطه محصولات و فرآوردههای تراریخته برای مسئولین مربوطه جای هیچگونه نگرانی نداشت ولی تولیدات داخلی تراریخته برای آنها بسیار نگران کننده بود، چرا؟ لازم به ذکر است که پس از تصویب قانون ایمنی زیستی نه تنها آئین نامه تصویب نشد بلکه حتی اطلاع رسانی در خصوص نحوه ارائه درخواست مجوز رهاسازی موجودات تراریخته و محل رجوع هم از طرف وزارت جهاد كشاورزی اعلام نشد.

در خاتمه تعدادی از انجمنهای علمی مرتبط با زیست فناوری به نمایندگی از جامعه علمی کشور ضمن تشکر مجدد و ارج نهادن به این اقدام شجاعانه و خدا پسندانه کمیسیون محترم کشاورزی و منابع طبيعي، آمادگی خود را جهت همکاری صمیمانه و ارائه مشاوره صادقانه اعلام میدارند.

رئیس انجمن ژنتیک ایران                              رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران

رئیس انجمن زراعت و اصلاح نباتات ایران          رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.