کشف یک باکتری رشته‌ای کمیاب در مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، پژوهشگران مركز ملی ذخاير ژنتيك و زيستی ايران موفق به جداسازی، شناسایی و ثبت یک اکتینومایست نادر (باکتری رشته‌ای) متعلق به خانواده Pseudonocardiaceae شده‌اند.
دكتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلی …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، پژوهشگران مركز ملی ذخاير ژنتيك و زيستی ايران موفق به جداسازی، شناسایی و ثبت یک اکتینومایست نادر (باکتری رشته‌ای) متعلق به خانواده Pseudonocardiaceae شده‌اند.

دكتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلی رييس مركز ملی ذخاير ژنتيك و زيستی ايران در خصوص شناسايی و ثبت اين ميكروارگانيسم جديد گفت: "اکتینومایست‌ها میکروارگانیسم‌های ارزشمندی هستند که به دلیل توانایی بالقوه و ویژه‌ای که در تولید متابولیت‌های اولیه و ثانویه دارند از دیر باز مورد توجه بوده‌اند". وی خاطر نشان کرد: "بسیاری از آنزیم‌های موثر در صنایع مختلف از جمله صنعت فرآوری نشاسته در تهیه شربت‌های غنی از فروکتوز وهمچنین آنزیم‌های خاص ویژه تکنیک‌های مولکولی توسط این میکروارگانیسم‌ها تولید می‌شوند. با این وجود این میکروارگانیسم‌ها بیشتر از دیدگاه تولید متابولیت‌های ثانویه از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و ترکیبات ضد سرطان اهمیت دارند به طوریکه به جرأت می‌توان گفت بیش از 70 درصد متابولیت‌های ثانویه را در جهان تولید می‌کنند که بسیاری از آنها نیز تجاری‌سازی شده‌اند و در حوزه درمان کاربرد دارند".

وی با اشاره به شیوع عفونت‌های مقاوم میکربی در سطح جوامع و تلاش‌های صورت گرفته از سوی دانشمندان در جهت غلبه بر آنها افزود: "گذشته از تغییر سنتتیک آنتی بیوتیک‌های کنونی به منظور تولید نسل‌های جدید از آنها با اثربخشی بیشتر، اکتشاف داروهای جدید از منابع مختلف خصوصا زیستی همواره از جذابیت‌های خاصی در بین دانشمندان برخوردار بوده است و در این میان اکتینومایست‌ها به دلیل در برداشتن مسیرهای متابولیکی خاص همواره کانون توجه برای انجام غربالگری‌های همه جانبه هستند".

فاضلی در ادامه افزود: "اکتینومایست شناسایی شده گونه‌ای جدید است که با نام علمي Alloactinosynnema iranicum در معتبرترين ژورنال بين‌المللی سيستماتيك میکروبیولوژی IJSEM منتشر شده است. اين ميكروارگانيسم به عنوان يك ذخيره ارزشمند هم اكنون در بانك ميكروارگانيسم‌های مركز ملی ذخاير ژنتيك و زيستی ايران با شماره دسترسی IBRC-M 10403T نگهداری می‌شود".

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.