اولویت اصلی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران: مهندسی ژنتیک گیاهان زینتی

در پی انتصاب دکتر پژمان آزادی به سمت رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی، برای آشنایی با این پژوهشکده و برنامه‌های آتی آن، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران مصاحبه‌ای اختصاصی با دکتر آزادی داشته است. این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید…

در پی انتصاب دکتر پژمان آزادی به سمت رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی، برای آشنایی با این پژوهشکده و برنامه‌های آتی آن، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران مصاحبه‌ای اختصاصی با دکتر آزادی داشته است. این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

دکتر پژمان آزادی دارای درجه دکتری بیوتکنولوژی گیاهی از دانشگاه چیوبای ژاپن است که عمده فعالیت‌های پژوهشی وی در زمینه مهندسی ژنتیک گیاهان زینتی و بویژه تغییر رنگ آنها با استفاده از مهندسی ژنتیک بوده است.

آقای دکتر آزادی با تشکر از وقتی که در اختیار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران قرار داده‌اید و ضمن تبریک برای تصدی این سمت لطفا در مورد این پژوهشکده و فعالیت‌های آن توضیح بفرمایید؟

پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران در محلات قرار دارد. این پژوهشکده در ده سال گذشته به صورت ایستگاه ملی تحقیقات گیاهان زینتی فعالیت می‌کرده و چندین ایستگاه تابعه هم دارد که زیر نظر این ایستگاه فعالیت می‌کنند. با ارتقای رتبه این ایستگاه ملی به پژوهشکده که حدودا یک ماه و نیم پیش صورت گرفته است، طبیعتا امیدواریم که بتوانیم فعالیت در زمینه گیاهان زینتی که از بحث‌های پردرآمد و ارزآور است را گسترش بدهیم. در حوزه گیاهان زینتی با گردش مالی حدودا 150 میلیارد دلار در سال طبیعتا ایران باید بتواند یک جایگاه خوبی را بدست آورد. هدف این پژوهشکده اینست که بتواند پژوهش‌های کاربردی در این زمینه را شروع کند و با بهره‌گیری از پژوهشگران و شرکت‌های داخلی و خارجی هر چه سریعتر در مسیر پیشرفت و توسعه پژوهش‌های گیاهان زینتی حرکت کند. این پژوهش‌ها قطعا در مسیری خواهد بود که بتواند به محصول کیفی بالا منجر شود و شرکت‌های خصوصی بتوانند از این پژوهشکده منتفع شوند.

آقای دکتر آیا شما قبلا سابقه همکاری با این ایستگاه که تبدیل به پژوهشکده گل و گیاهان زینتی شده است را داشته‌اید؟

بله من در سال‌های 1380 تا 1385 عضو هیئت علمی ایستگاه ملی گل و گیاهان زینتی و مسئول بخش بیوتکنولوژی بودم.

برنامه‌های آینده شما برای این پژوهشکده چیست؟

مهمترین برنامه‌ای که برای این پژوهشکده داریم ارتقای کیفی پژوهش‌های گیاهان زینتی است. بحث ارتباط با بخش خصوصی در این برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی پژوهش‌هایی انجام شود که مشتری محور باشند و ارتباط خوبی را بتوانیم با بخش خصوصی برقرار کنیم و پژوهش‌هایی که انجام می‌شود بخش خصوصی بتواند در انجام این پژوهش‌ها مشارکت داشته باشد. مسئله مهم بعدی ارتباطات بین‌الملل است که طبیعتا برای اینکه بتوانیم پروژه‌هایی با سطح بالا انجام بدهیم علاقمند هستیم که با پژوهشگران کشورهای مختلف که در این زمینه پیشرو هستند مخصوصا در کشورهای هلند و ژاپن ارتباطات خوبی را برقرار کنیم. همچنین به دنبال ارتباط با شرکت‌های خصوصی که در دنیا در این زمینه فعالیت می‌کنند هستیم. امیدواریم با این ارتباطات بتوانیم سطح پژوهش‌ها و سطح کیفی بخش خصوصی در ایران را افزایش دهیم.

در آینده برای افزایش سطح کیفی گل و گیاهان زینتی از مهندسی ژنتیک چه استفاده‌ای خواهید کرد؟ 

بخش مهندسی ژنتیک گیاهان زینتی می‌تواند خیلی خوب در این پژوهشکده فعال شود. به دلیل اهمیت بالای مهندسی ژنتیک در حوزه گیاهان زینتی برای معرفی ارقام جدید، طبیعتا یکی از پروژه‌های پژوهشی اصلی این پژوهشکده قطعا مهندسی ژنتیک خواهد بود. در این زمینه می‌توانیم بحث تغییر رنگ گیاهان زینتی را در فاز اول اجرایی کنیم. همانطور که می‌دانید وقتیکه این گیاهان زینتی به صورت رقم ثبت شوند می‌توانیم از آنها در بحث صادرات به کشورهای مختلف استفاده کنیم و اگر در این بخش سرمایه‌گذاری شود قطعا این مسئله برای کشور ارز آور خواهد بود. بنابراین پروژه‌های پژوهشی مهندسی ژنتیک گیاهان زینتی قطعا جزئی از اولویت‌های این پژوهشکده خواهد بود که با همکاری برخی از کشورها مانند هلند و ژاپن می‌توانیم به صورت عملیاتی و خوب آنها را اجرا کنیم. امیدوار هستم که در مدت یکی دو سال آینده محصولات تراریخته زینتی را در گلخانه‌ها داشته باشیم.

حرف آخر؟

امیدوارم که با همکاری همه مجموعه‌های پژوهشی در کشور از جمله سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری بتوانیم مراکز رشد را در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی فعال کنیم و بتوانیم حلقه پژوهش و صنعت را همزمان در این پژوهشکده داشته باشیم و قطعا در این راه به کمک همه نیازمندیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.