بسترسازی در جهت بلوغ خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در صدر کار کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری

تهیه و تنظیم: زهرا کهریزی- دکتر محمد علی ملبوبی در جلسه‌ای که عصر روز یکشنبه 4 اسفند ماه سال جاری توسط انجمن بیوتکنولوژی ایران به نیابت از ستاد توسعه زیست فناوری با شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری کشاورزی تشکیل شده بود، به عنوان رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری …

دکتر محمد علی ملبوبی در جلسه‌ای که عصر روز یکشنبه 4 اسفند ماه سال جاری توسط انجمن بیوتکنولوژی ایران به نیابت از ستاد توسعه زیست فناوری با شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری کشاورزی تشکیل شده بود، به عنوان رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری، ضمن تشکر از حضور تمامی شرکت‌ها، هدف از تشکیل جلسه را هم‌فکری با شرکت‌ها عنوان کرد و با بیان این مطلب که نقش اساسی‌تری برای این حوزه از فناوری در مباحث کلان کشور دیده شده است، از تشکیل کارگروه کشاورزی با رویکرد جدید و مستقل در ستاد توسعه زیست فناوری خبر داد و گفت: زیست فناوری کشاورزی نقش اساسی در امنیت غذایی و امنیت غذایی نیز نقش اساسی در استقلال کشور دارد و بدون غذای کافی نمی‌توانیم پای میز مذاکره بنشینیم.

در ادامه دکتر ملبوبی به طور خلاصه برنامه‌ سند ملی زیست فناوری را مطرح کرد و وضعیت موجود را مناسب ندانسته و نیاز به حرکت جدی را از اولویت کار ستاد توسعه زیست فناوری بیان کرد و گفت: براساس آمار موجود 92 شرکت در عرصه زیست فناوری کشاورزی داریم که از بین آنها 10 شرکت فعال در عرصه صادرات داریم که نشان دهنده کوچک بودن این شرکت ‌هاست که قادر نبودند از عرصه ملی خارج شده و به صادرات بپردازند.

رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری با شرح ماموریت این کارگروه به شرکت‌های حاضر گفت: ما برای رسیدن به 3 درصد بازار جهانی نیاز به نقشه راه داریم که تهیه این نقشه از وظایف این کارگروه است. از دیگر ماموریت‌های این کارگروه، تدوین فرآیندهای تایید و ثبت محصولات زیست فناوری، شناسایی موانع اصلی توسعه زیست فناوری و اقدام در جهت رفع آنها، شناسایی مشکلات عمده تولیدکنندگان محصولات زیست فناوری کشاورزی و ارائه راهکارهای عملی، تنظیم لوایح لازم برای دولت و مجلس و تنظیم قوانین و مقررات و آیین نامه‌هایی که جهت تسهیل استفاده از محصولات زیست فناوری مورد نیاز است و حمایت از طرح‌های کلان هستند.

دکتر ملبوبی ارزش‌هایی را در جهت توسعه زیست فناوری کشاورزی عنوان کرد که مهم‌ترین ‌آنها بستر‌سازی برای بلوغ خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها است. وی همچنین نقش این بسترسازی را در جهت توسعه زیست‌فناوری اساسی دانسته و اعلام کرد که سعی دارد که شفافیت کامل در این امر داشته باشد و تبع آن مسئولیت پذیری و پاسخگویی را لازمه این بستر سازی دانست. دکتر ملبوبی حضور ذینفعان را به شرط آنکه رفتار جهان سومی وجود نداشته باشد، در توسعه این عرصه مهم تلقی کرد.

رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری از مراجعه به شرکت‌ها و دریافت آمار و اطلاعات دقیق آنها خبر داد و گفت: این مسئله صرفا برای بررسی وضعیت موجود و کسب اطلاعات دقیق از وضعیت شرکت‌هاست.

از دیگر برنامه‌هایی که دکتر ملبوبی به آنها اشاره کرد می‌توان به، استفاده از امکانات صدا و سیما جهت توسعه فناوری زیستی براساس قانون پنجم توسعه، ایجاد آزمایشگاه‌هایی برای ارزیابی محصولات دانش بنیان و ایجاد پنجره واحد در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد. وی در این خصوص گفت: ما در بیوتکنولوژی کشاورزی با دو مشکل مواجه هستیم که یکی از آنها سنتی بودن سیستم دولتی است و دیگر اینکه کشاورزان هم به شدت سنتی هستند و هر دو مایل به "سنتی ماندن" هستند و این باعث شده پیشرفتی که باید تا الان بدست می‌آمد، شکل نگیرد.

دکتر ملبوبی با اشاره به سخن مهندس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: ما سالانه 100 هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی هزینه می‌کنیم و همچنین بیش از 40 درصد غذا وارد می‌کنیم که تمام اینها به وجود مقاومتی که در مقابل نوین شدن کشاورزی مطرح است برمی‌گردد.

معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری خواستار ایجاد تشکل در بخش‌های مختلف تولیدی برای انجام طرح‌های کلان شد و استفاده از بازیگران اصلی این حوزه که شرکت‌های خصوصی هستند را لازم عنوان کرد.

دکتر ملبوبی در ادامه معرفی برنامه‌های کارگروه، از ارتقا شرکت‌های موجود و ایجاد 600 شرکت تا سال 95 سخن گفت و برای این امر تاسیس شرکت‌های سرمایه گذاری و هولدینگ را لازم دانست.

تهیه و تنظیم: زهرا کهریزی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.