قطع واردات چند میلیاردی محصولات تراریخته با زیست‌فناوری/ نقشه راه بیوتکنولوژی تدوین می‌شود.

خبرگزاری مهر- دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به امکان قطع واردات چندین میلیون دلاری محصولات کشاورزی با کمک زیست‌فناوری گفت: ما مدلی در ستاد پیاده کردیم که در حوزه‌های مختلف، واردات را شناسایی کنیم و با توجه به توان داخلی آن را تولید کنیم…

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به امکان قطع واردات چندین میلیون دلاری محصولات کشاورزی با کمک زیست‌فناوری گفت: ما مدلی در ستاد پیاده کردیم که در حوزه‌های مختلف، واردات را شناسایی کنیم و با توجه به توان داخلی آن را تولید کنیم.

دکتر مصطفی قانعی با اشاره به وظایف طراحی شده برای ستاد زیست‌فناوری گفت: این ستاد یکی از ستادهایی است که به موجب قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است و همزمان با تشکیل آن سندی را ابلاغ کردند که این سند مجددا سال گذشته نیز ابلاغ شد. نکته مهم اینجاست که اولین باری است که یک سند جایگاه اقتصادی یک دانش را روشن کرده است و گفته تا سال 1404 باید 3 درصد اقتصاد زیست‌فناوری دنیا متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد. ضمن اینکه تمام پژوهش‌های زیست‌فناوری باید در قالب این سند انجام گیرد.

وی افزود: اگر عدد 3 درصد را تحلیل کنیم یعنی 10 درصد تولید ناخالص ملی باید در عرصه زیست‌فناوری باشد و 20 درصد اشتغال کشور از این راه بدست بیاید. با توجه به این نگاه در مقابل می‌بینیم که در بودجه سهمی لحاظ نشده است و تلاش ما این است که با توجه به اقتصاد و اشتغالی که می‌توان از این ناحیه تکمیل کرد باید به صورت شفاف از سوی دولت در بودجه برای آن برنامه‌ریزی کرد.

قانعی خاطرنشان کرد: مانند تجربه‌ای که در دارو داشتیم که ابتدا از تولید وارداتی‌ها شروع کردیم چنین مدلی را اینجا نیز پیاده کردیم که ابتدا در حوزه‌های مختلف واردات را شناسایی کنیم و با توجه به توان داخلی آن را تولید کنیم. به عنوان نمونه به کارگروه کشاورزی ماموریت داده شد که 16 میلیارد دلار واردات کشاورزی تا چه میزان با دانش بیوتکنولوژی داخل قابل انجام است. در این زمینه به این رسیدیم که قطعا می‌توان کل واردات کود را با کود زیستی که شامل 2 تا 3 میلیارد دلار واردات است تامین کنیم. وی افزود: ما اکنون داریم محصول تراریخته را وارد می‌کنیم اما زمانی که دانشمندان خودمان می‌خواستند آن را تولید کنند مانع‌شان شدیم هر کس این سیاست را طراحی کرده است، قابل نقد است. واردات محصولات تراریخته شامل سویا، ذرت و یا برنج اکنون بیش از چند میلیارد دلار است. ضمن اینکه اینها را برای آزمایش در آزمایشگاه‌های پیشرفته داخلی وارد نکرده‌ایم بلکه چون در دنیا این موارد پرمصرف هستند و ارزان‌تر، ما نیز آن را خریداری کرده‌ایم. به هر حال بر اساس ترسی که سند محکمی نداشت مانع از این کار شده بودند اما می‌توانیم با تولید داخلی این واردات را قطع کنیم.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری یادآور شد: حوزه صنعت هم یکی دیگر از مشکلات ما بود. تولید صنعتی زیست‌فناوری وابستگی صنعتی به انواع حوزه‌های صنعتی را رفع می‌کند. از این رو در بررسی‌ها متوجه شدیم که دانش مربوط به صنعت زیست‌فناوری تا 70 درصد در کشور وجود دارد و اگر بکار بگیریم می‌توانیم محصول را تولید کنیم. یک نمونه آن سانتریفوژ است که می‌توان در زیست فناوری آن را بکار گرفت و برنامه این است که به این ترتیب برای صنعت اشتغال ایجاد کنیم.

وی با اشاره به لزوم نقشه راه برای کار علمی گفت: قانون مجلس می‌گوید شورای عتف باید اولویت‌های پژوهشی را مشخص کند و ذیحسابی هم بر اساس آن بودجه اختصاص دهد. اما اگر بخواهیم الان پژوهش‌ها را مشخص کنیم که هر یک از دانشگاه‌ها و مناطق چه کنند، هیچ نقشه راهی وجود ندارد، از همین رو در حال طراحی هستیم که نقشه راه بر اساس آمایش سرزمین و توانمندی هر منطقه پیاده کنیم. این نقشه راه در حال تدوین است تا صورت خوش ترکیبی ایجاد کند و به همپوشانی با اولویت‌های عتف کمک می‌کند که کسی اعتبارات پژوهشی را در مسیر دیگری استفاده نکند.

قانعی افزود: چند کشور محدود موفق به تهیه نقشه علمی شده‌اند که شأن جمهوری اسلامی ایران است که این نقشه راه را داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

http://www.mehrnews.com/detail/News/2311601

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.