دکتر قره‌یاضی: عروج دوباره مهندسی ژنتیک کشاورزی/ افتتاح قریب‌الوقوع پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور

تهیه و تنظیم: بنفشه درویش روحانی- صبح امروز سه‌شنبه هفدهم تیر ماه 93 دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، آقای طهایی استاندار البرز و هیئت همراه آن‌ها از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بازدید …

صبح امروز سه‌شنبه هفدهم تیر ماه 93 دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، آقای طهایی استاندار البرز و هیئت همراه آن‌ها از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بازدید کردند. دکتر قره‌یاضی رئیس این پژوهشکده ضمن عرض خیر مقدم به حضار و مدعوین گفت: "مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به بیوتکنولوژی دارند". وی با بیان این مطلب که پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران یکی از واحدهای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است آن را یکی از بزرگترین و معتبرترین واحدهای پژوهشی کشور معرفی کرد. وی افزود: "رتبه ایران از نظر تعداد مقالات نمایه شده در ISI در رشته کشاورزی 14 و در بیوتکنولوژی هم 14 است و تاکنون غیر از رشته شیمی که از زمان جابربن‌حیان بوده هیچ رشته دیگری حتی نانوتکنولوژی هم به اندازه تولیدات علمی کشاورزی پیشرفت نداشته است. وی با اشاره به ماده 9 سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه گفت: "این فناوری‌ها در جهان تجارت گسترده‌ای دارند که سهم بیوتکنولوژی در این تجارت جهانی 32 درصد است. تبادل جهانی در بیوتکنولوژی متداول 262 میلیارد دلار، بیوتکنولوژی مدرن 90 میلیارد دلار و سهم گیاهان تراریخته در این تبادل جهانی 230 میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2017 به 414 میلیارد دلار برسد".

وی با بیان کاربردهای بیوتکنولوژی گفت: "امروز توان افزایش بهره‌وری در تولید از طریق روش‌های سنتی به پایان رسیده است و ما ناگزیر از استفاده از فناوری‌های نو هستیم و برای انجام این امر نیازمند به نیروهای متخصص و متعهد و همچنین زیرساخت‌های منحصر به فرد آزمایشگاهی، گلخانه‌ای و فیتوترون هستیم".

در ادامه رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: "این پژوهشکده در سال 1379 تأسیس شده تا از بیوتکنولوژی برای کمک به کشاورزی استفاده کند. فعالیت این پژوهشکده، پژوهش است در واقع دانش فنی را تولید می‌کند و دستاوردهای تجاری شده را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد".

دکتر قره‌یاضی با اشاره به برخی از دستاوردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از جمله تولید ریزغده سیبزمینی عاری از ویروس از 10-15 سال پیش گفت: "هم اکنون بیست شرکت خصوصی مشغول تولید ریز غده سیب‌زمینی هستند و به این ترتیب اشتغالزایی هم ایجاد شده است".

دکتر قرهیاضی خطاب به مهندس حجتی گفت: "این پژوهشکده آمادگی دارد تا نهالهای عاری از ویروس زیتون، لیموترش، بادام، شلیل و هلو را برای کشور و بخش خصوصی فراهم کند"

تولید بتاکاروتن پر مصرفترین کاروتینوئید در صنایع از جلبک دونالیلا از دیگر دستاوردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی منطقه غرب کشور به مرکزیت تبریز است که وی به آن اشاره داشت. به گفته وی تولید این کاروتنوئید در کشور باعث صرفهجویی ارزی میشود چون میزان واردات بتاکارتن سالانه حداقل 10 میلیون دلار است و تا 40 میلیون دلار هم خواهد رسید.

وی در ادامه بیان کرد: "از فعالیتهای دیگر پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، مهندسی ژنتیک گیاهان با هدف اصلاح صفات آنهاست و این پژوهشکده تنها جایی است که مأموریت منحصر به فرد انجام این کار را دارد. اولین محصول تراریخته در منطقه و جهان اسلام در سال 1383 در این پژوهشکده تولید شده است. که این محصول در آزاد شهر، رشت، مازندران هم کشت شد و از سال 2004 میلادی ایران به جرگه کشورهای دارای این فناوری پیوست و بعد از آن به علت رکودی که داشت از این جرگه خارج شد. در حال حاضر کشورهایی مانند بورکینافاسو، پاکستان، سودان و مصر همه به جرگه تولیدکنندگان محصولات تراریخته پیوستهاند. وی با ارائه تصاویر انبار بزرگی که برنج‌های تراریخته را همراه با نخاله و زباله نشان می‌داد گفت: "اما در دوره گذشته و بلافاصله بعد از تغییر مدیریت 102 تن بذر برنج تراریخته را در شرایط بسیار نامساعدی نابود کرده و از بین بردند". دکتر قره‌یاضی ادامه داد: "نتیجه این شده است که در حال حاضر سالانه 3 تا 5 میلیارد دلار محصولات تراریخته از آمریکا و کانادا وارد کشور میشوند". به گفته وی در دوره جدید محصولات تراریخته دوباره عروج پیدا کرده‌اند و به ویژه با توجه به سیاست‌های ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی عزم وزارت جهاد کشاورزی برای تولید محصولات تراریخته جزم است. وی پنبه تراریخته و سیبزمینی تراریخته مقاوم به آفات را به عنوان محصولات تراریخته دیگری که توسط پژوهشکده تولید شده است معرفی کرد و قول داد در سال جاری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور در شهرستان رشت را به مرحله افتتاح برساند.

تهیه و تنظیم: بنفشه درویش روحانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.