آمادگی 168 کشور جهان برای شرکت در اجلاس متعاهدین ایمنی زیستی کارتاهنا در کره جنوبی

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- هفتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا از صبح دوشنبه در شهر پیونگ چانگ کره جنوبی آغاز به کار خواهد کرد. صدها هیئت نمایندگی از کشورهای جهان و دهها سازمان …

هفتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا از صبح دوشنبه در شهر پیونگ چانگ کره جنوبی آغاز به کار خواهد کرد. صدها هیئت نمایندگی از کشورهای جهان و دهها سازمان بین‌المللی و سازمان‌های مردم نهاد و خبرنگاران از سراسر جهان برای شرکت در این اجلاس آماده می‌شوند. در این اجلاس تصمیم‌های بیشتری در مورد استفاده بهتر و ایمن‌تر از مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته اتخاذ خواهد شد. پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا از یازدهم سپتامبر سال 2003 به مرحله اجرا درآمد. در حال حاضر 168 کشورجهان از جمله جمهوری اسلامی ایران عضو این پروتکل هستند. پروتکل الحاقی دیگری در سال 2010 در شهر ناگویای ژاپن به تصویب رسید. تا امروز 26 کشور جهان به این پروتکل الحاقی پیوسته‌اند. پروتکل الحاقی 90 روز بعد از الحاق چهلمین کشور به مرحله اجرا درخواهد آمد. آخرین کشوری که سه هفته پیش به عضویت پروتکل الحاقی درآمده است کشور امارات متحده عربی است. ایران هنوز در مورد الحاق به این پروتکل رسما موضعی اتخاد نکرده است. پژوهشگران و انجمن‌های علمی به ویژه انجمن ایمنی زیستی که در تمام مراحل تصویب این پروتکل در طول غیبت کبرای 8 سال مدیریت فناوری‌هراس دو دولت احمدی‌نژاد در این مذاکرات حضور فعال داشته است با الحاق ایران به این پروتکل مخالفند.
در انتهای یک هفته اجلاس متعاهدین و فعالیت‌های جانبی آن، انتظار می‌رود اجرای پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا از طریق برنامه راهبردی ده ساله تقویت شود. مهمترین موضوعات در دستور جلسه هفتمین اجلاس متعاهدین ایمنی زیستی کارتاهنا، عبارتند از: موضوعات مرتبط با پروتکل الحاقی، تکمیل ترکیب شورای حکام، آنالیز احتمال خطر و مدیریت احتمال خطر، ملاحظات اقتصادی – اجتماعی استفاده از محصولات تراریخته و ارزیابی و بازبینی اثرگذاری پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا.
جمهوری اسلامی ایران که به دلیل سوء مدیریت به ویژه در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی طی دو دولت احمدی‌نژاد غایب بزرگ مذاکرات ایمنی زیستی کارتاهنا محسوب و از این حیث به کرات مورد انتقاد انجمن‌های علمی قرار گرفته بود، در هفتمین اجلاس متعاهدین با هیئت بلندپایه‌ای متشکل از رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی (مرجع ملی ایمنی زیستی)، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، نماینده وزارت بهداشت و نماینده مجلس شورای اسلامی در شورای ملی ایمنی زیستی (عضو ناظر) شرکت می‌کند. ریاست این هیئت بر عهده دکتر بهزاد قره‌یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی کشورمان قرار دارد که در عین حال ریاست انجمن ایمنی زیستی کشورمان را هم بر عهده دارد.
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به صورت انحصاری کلیه اخبار مرتبط با این اجلاس را منتشر خواهد کرد.
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.