انتشار کاتالوگ میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در پایگاه جهانی GCM

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران و به نقل از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، با تلاش و همت محققان و جهادگران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، کاتالوگ میکروارگانیسم های این مرکز در پایگاه جهانی GCM منتشر گردید. دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز …

با تلاش و همت محققان و جهادگران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، کاتالوگ میکروارگانیسم های این مرکز در پایگاه جهانی GCM منتشر گردید.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این خبر به روابط عمومی مرکز گفت: کاتالوگ جهانی میکروارگانیسم ها (global catalogue of microorganisms; gcm) توسط مرکز جهانی داده­های میکربی (World Data Center of Microorganisms, WDCM)  وابسته به فدراسیون جهانی کلکسیون های میکربی (World Federation of Culture Collection, WFCC) به عنوان یک سیستم قابل اعتماد و کاربرپسند برای کمک به مراکز ذخایر زیستی جهت مدیریت، انتشار و اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به منابع میکربی خود راه اندازی شده است.

وی افزود: این پایگاه عظیم به عنوان یک پل ارتباطی مهم، دسترسی به اطلاعات جامع میکروارگانیسمها را برای جوامع علمی و صنعتی فراهم می نماید. با توجه به اهمیت این پایگاه در معرفی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، تلاشهای جدی به منظور فراهم آوردن مقدمات و شرایط اصلی جهت پذیرش در این پایگاه در دستور کار قرار گرفت که پیگیریهای مستمر بعدی منجر به پذیرش آن شد. کاتالوگ میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی وزیستی ایران از حیث وجود انواع بومی حائز اهمیت فراوانی است و حضور این سویه‌ها در کاتالوگ جهانی، جایگاه ایران را در زمینه علوم زیستی نمایان می سازد.

شایان ذکر است کاتالوگ رسمی میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران با بیش از 480 میکروارگانیسم اعم از آرکی، باکتری، کپک و مخمر از طریق آدرس‌های http://gcm.wfcc.info/950 و http://gcm.wfcc.info/IBRC نیز قابلیت دسترسی دارد.


مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.