هشدار قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل: بروکراسی دولتی، علم را به ورطه رانت‌زایی می‌کشد!

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا- قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با بیان اینکه علمی که مدیریت نشود علم نیست، گفت: دولت می‌تواند بسترساز نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و جامعه‌شناسی در کشور شود ولی نمی‌تواند خروجی علم را جهت دهد. دکتر حسین سالار آملی، طی سخنانی در نشست تخصصی بزرگداشت روز جهانی علم برای صلح و توسعه که در …

 قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با بیان اینکه علمی که مدیریت نشود علم نیست، گفت: دولت می‌تواند بسترساز نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و جامعه‌شناسی در کشور شود ولی نمی‌تواند خروجی علم را جهت دهد.
دکتر حسین سالار آملی، طی سخنانی در نشست تخصصی بزرگداشت روز جهانی علم برای صلح و توسعه که در محل کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، گفت: هر کشوری که برای علم حصار تنگی را به وجود آورد، علم را به سمت ویران‌‌شهرگرایی هدایت می‌کند. بروکراسی عظیم دولتی می‌تواند علم و دانش را تحت‌الشعاع قرار دهد و خروجی این مساله رانت است.
وی ادامه داد: بروکراسی‌های دولتی، علم را دیوان سالاری می‌کند و نتیجه دیوان سالاری رانت زایی است و باید از این موضوع جلوگیری شود.
همچنین در ادامه این نشست، دکتر عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر این که فرهنگ ورزش در وجود همه افراد باید نهادینه شود، متذکر شد:‌ این فرهنگ در افراد نهادینه نخواهد شد مگر آن که آموزش و پرورش ما از سنین پایین به این موضوع توجه کنند.
وی با اشاره به دور شدن افراد از ورزش و فعالیتهای بدنی و بی‌توجهی به این موضوع گفت: آمارهای موجود در این زمینه جالب نیست و این امر باعث شده است که ما شاهد کاهش سن برخی بیماری‌ها ناشی از کم تحرکی باشیم.
وی با تأکید بر این که ورزش در نهاد آموزش و پرورش ما باید نهادینه شود، گفت: از این طریق می‌توانیم شاهد یک نسل سالم باشیم و می‌توانیم آموزش‌های جامع‌تری را به فرزندان خود بیاموزیم.
به گفته معاون فرهنگی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان، کمرنگ شدن و محدود شدن ساعات ورزش در آموزش و پرورش و همچنین امکانات پایین می‌تواند به عنوان یک تهدید تلقی شود چرا که اگر ما نتوانیم در دوران دانش‌آموزی فرهنگ ورزش را نهادینه کنیم در دوران بزرگسالی این موضوع جبران‌ناپذیر خواهد بود.
وی متذکر شد: موضوع ورزش در مدارس باید مورد توجه و تأثیرگذاری بیشتر قرار گیرد تا ما شاهد یک حرکت گسترده عمیق در سطح جامعه باشیم.
احمدی همچنین به موضوع ورزش قهرمانی نیز اشاره کرد و گفت: ورزش قهرمانی ما نیز مصون از آسیب‌ها و تهدیدها نیست به نحوی که ورزش قهرمانی درگیر نتیجه‌گرایی شده است و این موضوع می‌تواند موجب برخی از ناهنجاری‌ها شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر در بعد حرفه‌ای از اصل، ذات، هویت و فرهنگ ورزش حمایت و مراقبت صورت نگیرد این امر می‌تواند به ضد خود تبدیل شود.
منبع: ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.