تأکید بر لزوم پژوهش در زمینه تولیدات تراریخته

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت­ پور- مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران-.جلسه هم­ اندیشی متخصصین مهندسی ژنتیک کشاورزی کشور با محوریت گیاهان تراریخته و معرفی کارگروه زیست­ فناوری وزارت علوم دیروز در محل پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست­ فناوری برگزار شد. در این گردهمایی یک­ روزه، جمعی …

جلسه هماندیشی متخصصین مهندسی ژنتیک کشاورزی کشور با محوریت گیاهان تراریخته و معرفی کارگروه زیستفناوری وزارت علوم امروز در محل پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیستفناوری برگزار شد.

در این گردهمایی یکروزه جمعی بالغ بر یکصد نفر از اساتید و متخصصین بیوتکنولوژی و پژوهشگران برجسته مهندسی ژنتیک کشاورزی از سراسر کشور حضور داشتند.

دکتر زمانی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیستفناوری، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشستهایی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیستفناوری را خانهای برای اندیشمندان بیوتکنولوژی کشور خواند.

وی تحولات اخیر بازار نفت و نیاز به تلاش بیشتر برای دستیابی به سهم سه در صدی بیوتکنولوژی کشور طبق چشمانداز 1404 را تأییدی بر اهمیت این اجلاس عنوان کرد.

در ادامه رئیس گروه پژوهش زیرساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه زیستفناوری، دکتر بهزاد قرهیاضی، حمایت مقام معظم رهبری و دولت از بیوتکنولوژی را تأییدی بر لزوم توجه بیشتر به این بخش و مهندسی ژنتیک به عنوان شاخهای از آن دانست.

وی همچنین خاطرنشان کرد که مطابق با قانون ایمنی زیستی، دولت مکلف است تمهیدات لازم برای کاشت، رهاسازی، واردات، صادرات، استفاده، بهرهبرداری و مصرف محصولات تراریخته را فراهم کند. اما متأسفانه آنچه در گذشته مشاهده شده است، تمرد از این قانون بوده است.

قرهیاضی ادامه داد، پس از فراخوان ستاد توسعه زیستفناوری برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان حوزه بیوتکنولوژی، هیچ شرکتی در زمینه تولید محصولات تراریخته تقاضایی ارائه نداد و اعلام آمادگی نکرد، که این به نوعی بازتاب ممانعت و مقابله دولت‌ در سال‌های گذشته با این فناوری و نشاندهنده نیاز کشور به انجام پژوهش در عرصه تولیدات تراریخته است. وی هدف از برگزاری این جلسه را تشریح نحوه برخورداری از حمایت‌های ستاد توسعه زیست فناوری از شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محصولات تراریخته عنوان کرد.

جزئیات بیشتر این گردهمایی در اخبار آتی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در همین صفحه منتشر خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.