دکتر روحانی در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس وزرای علوم جنبش عدم تعهد: گسستگی علم از صنعت موجب فرار مغز‌ها می‌شود.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- کنفرانس وزرای علوم، فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد ساعت 9 صبح امروز در محل سالن اجلاس سران با سخنرانی دکتر حسن روحانی آغاز به کار کرد.دکتر روحانی که در حال حاضر ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد، در بخشی از سخنان خود با تأکید بر رشد علمی کشورمان گفت: “برای …

کنفرانس وزرای علوم، فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد ساعت 9 صبح امروز در محل سالن اجلاس سران با سخنرانی دکتر حسن روحانی آغاز به کار کرد.دکتر روحانی که در حال حاضر ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد، در بخشی از سخنان خود با تأکید بر رشد علمی کشورمان گفت: "برای علم و دانش نمی‌توان حد و مرزی در نظر گرفت. دسترسی به علم و فناوری از حقوق غیر قابل انکار بشریت است". وی با اشاره به نقش علم و فناوری در زمینه‌سازی صلح و جلوگیری از خشونت و افراطی‌گری، خواستار توسعه همکاری‌های علمی بین کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد وتبدیل ظرفیت‌ها به ثروت شد. وی با ابراز تأسف از اینکه بسیاری از کشور‌ها فاقد ارتباطات بین علوم و صنعت هستند و در نتیجه علم آن‌ها تبدیل به ثروت نمی‌شود، گفت: "این وضعیت موجب سوء استفاده کشور‌های پیشرفته و موجب فرار مغز‌ها می‌شود".

وی افزود: بسیاری از کشورهای ما در معرض بلایای طبیعی هستند به ویژه کشورهای فقیرتر. برای کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از این حوادث همکاری کشورهای جنبش در حوزه علوم و علوم فضایی برای مدیریت مناسب بلایای طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ایجاد شبکه های علمی میان کشورها به منظور تبادل اطلاعات و همکاری در اجرای پروژه های مشترک ابزاری برای تقویت همکاری میان اعضاست. بر این اساس پیشنهاد می کنم که مرکز همکاری های علمی فناوری و نوآوری به این میزبانی ایران شکل گیرد. این مرکز ساختار مناسبی برای همکاری اعضای غیر متعهد با یکدیگر و همزمان با سایر کشورهای پیشرو است.

 

در این اجلاس وزرای علوم و هیئت‌های نمایندگی بیش از 80 کشور عضو جنبش عدم تعهد گرد هم آمده‌اند.

دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ریاست این اجلاس و دکتر سالار‌آملی، قائم مقام وزیر، ریاست اجلاس کارشناسان تخصصی این اجلاس را بر عهده دارند.

نمایشگاه کوچکی در حاشیه این همایش که بخشی از توانمندی‌های علمی کشور را در حوزه فناوری‌های نو نشان می‌دهد زینت‌بخش این کنفرانس است. مسئولیت ارائه توانمندی‌های بیوتکنولوژی کشور در این همایش بر عهده پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران قرار داده شده است. این نمایشگاه در بر دارنده دستاورد‌هایی از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، انستیتو پاستور ایران، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و برخی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.