همکاری ژاپن و ایران برای تجاری‌سازی یافته‌های مهندسی ژنتیک

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‌پور- دکتر کازو واتانابه، پژوهشگر برجسته مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی از دانشگاه تسوکوبای ژاپن، که برای دریافت جایزه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی به ایران سفر کرده بود، برای توسعه همکاری‌ با ایران در زمینه …

دکتر کازو واتانابه، پژوهشگر برجسته مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی از دانشگاه تسوکوبای ژاپن، که برای دریافت جایزه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی به ایران سفر کرده بود، برای توسعه همکاری‌ با ایران در زمینه بیوتکنولوژی کشاورزی در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران حضور یافت.

وی در خلال نشست با دکتر حسینی سالکده معاون پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران و دکتر بهزاد سرخی،رئیس بانک ژن گیاهی ملی ایران، ایران را از کشور‌های پیشتاز در عرصه بیوتکنولوژی در منطقه دانست و افزود ایران در این زمینه کاملاً مطابق با استاندارد‌های اروپا عمل کرده است.

دکتر واتانابه همچنین با اشاره به آخرین سفر خود به ایران، تغییرات مدیریتی را در حال حاضر در ایران کاملا مشهود دانست و گفت: سیاست‌های کنونی ایران می‌تواند منجر به برداشتن گام‌های مثبتی برای همکاری‌های بیشتر باشد. وی با تأیید این مسأله که ژاپنی‌ها نیز در همکاری‌های بین‌المللی بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کنند،اظهار داشت: این حقیقت که نگاه حفاظتی ایران به ذخایر ژنتیک خود نسبت به گذشته تغییر کرده و هم ابعاد حفاظتی و هم ابعاد بهره برداری را در بر گرفته است، به ایجاد بستری مناسب برای گسترش همکاری‌ها بسیار کمک می‌کند.

وی تبادل اطلاعات برای تجاری‌سازی یافته‌های مهندسی ژنتیک را از جمله موضوعات قابل بررسی در همکاری‌های دو کشور دانست.

شایان ذکر است، این پژوهشگر ژاپنی به پاس ارائه طرح‌های کاربردی در زمینه بیوتکنولوژی ازجمله انتقال ژن در تولید گیاهان مقاوم به خشکی برنده جایزه بین‌المللی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.