یک متر زمین در ایران زیر سطح کشت محصولات تراریخته نیست

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از تسنیم- عضو هئیت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تاکنون سند علمی مبنی بر ناسالم بودن محصولات تراریخته به دست نیامده است و متاسفانه یک متر زمین در ایران زیر سطح کشت محصولات تراریخته نیست درحالیکه تمام محصولات …

عضو هئیت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تاکنون سند علمی مبنی بر ناسالم بودن محصولات تراریخته به دست نیامده است و متاسفانه یک متر زمین در ایران زیر سطح کشت محصولات تراریخته نیست درحالیکه تمام محصولات کشاورزی ژاپن تراریخته است.

محمدجواد رسایی اظهار داشت: بحث در مورد سلامت محصولات تراریخته، (محصولاتی که از طریق مهندسی ژن به دست می‌آیند) دیدگاه‌های متفاوتی را به همراه دارد اما تاکنون هیچگونه سند علمی دال بر ناسالم بودن این محصولات به دست نیامده است.

وی افزود: تاکنون چند پژوهش به صورت مقطعی در مورد بررسی محصولات تراریخته انجام شده است که نشان می‌دهد، این محصولات به خصوص محصولات گیاهی تراریخته ممکن است فقط باعث بروز آلرژی شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در حال حاضر 200 میلیون هکتار زمین در جهان زیر سطح کشت محصولات تراریخته قرار دارند، گفت: از میان کشورهای جهان، آمریکا بزرگترین تولید کننده محصولات تراریخته به شمار می‌رود به طوریکه دو سوم کل محصولات تراریخته دنیا را آمریکا تولید می‌شود.

رسایی گفت: 90 درصد پنبه تولید شده در هند و 80 درصد سویای تولیدی جهان تراریخته است که روغن آنها به کشورهای دیگر از جمله ایران نیز صادر می‌شود، بنابراین بیشتر روغن‌های وارداتی به کشور تراریخته هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود 20 سال است که محصولات تراریخته در سطح دنیا استفاده می‌شوند، افزود: ژاپن بزرگترین مصرف کننده محصولات تراریخته و به عبارتی تمام محصولات کشاورزی آن‌ها تراریخته است. اگر محصولات تراریخته از نظر سلامتی دچار مشکل بودند میانگین امید به زندگی مردم ژاپن بالای 85 سال نبود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: در بخش‌های مختلف بیوتکنولوژی، شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی بودیم به طوری که در حال حاضر ایران در زمینه تولید داروهای نوترکیب جزو 9 کشور برتر دنیا محسوب می‌شود. اما در حوزه کشاورزی این پیشرفت را شاهد نیستیم که شاید دلیل آن وجود مافیاهای واردکننده باشد.

رسایی گفت: در تمام زمینه‌ها، پروتکل ایمنی وجود دارد اما متاسفانه پروتکل ایمنی زیستی مانند سدی در برابر محصولات تراریخته عمل کرده است به طوری که از ورود آن‌ها به بازار جلوگیری می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر حتی یک متر زمین زیر سطح کشت محصولات تراریخته در کشور وجود ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.