رئیس انجمن بیوتکنولوژی در جمع خبرنگاران: همایش بیوتکنولوژی فرصتی برای نقد علمی

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‌پور- دکتر سیروس زینلی، در ارتباط با سلامت محصولات تراریخته گفت: این نوع محصولات سالمتر و مفیدترند و تا کنون هیچ مدرکی در ارتباط با زیانبار بودن محصولات تراریخته به دست نیامده است. وی تشویش اذهان عمومی نسبت به محصولات تراریخته را روشی برای انحراف افکار عموم مردم از مسائل مهمی همچون خطر آلودگی محصولات کشاورزی …

دکتر سیروس زینلی، در ارتباط با سلامت محصولات تراریخته گفت: این نوع محصولات سالمتر و مفیدترند و تا کنون هیچ مدرکی در ارتباط با زیانبار بودن محصولات تراریخته به دست نیامده است.

وی تشویش اذهان عمومی نسبت به محصولات تراریخته را روشی برای انحراف افکار عموم مردم از مسائل مهمی همچون خطر آلودگی محصولات کشاورزی به سموم شیمیایی عنوان کرد و گفت: ضروری است که نقد این تکنولوژی بر اساس مستندات علمی باشد نه حدس و گمان.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران در رابطه با اثرات محصولات تراریخته بر روی نسل‌های بعدی انسان تشریح کرد: به طور کلی در محصولات تراریخته یک ژن از موجودی به موجود دیگر منتقل شده است. این ژن در گیاه پروتئین تولید می‌کند و هنگامی که این پروتئین به مصرف انسان می‌رسد به آمینواسید تبدیل می‌شود و نیاز بدن را تامین می کند.

زینلی تأکید کرد که آثار زیانبار سموم شیمیایی و سرطانزایی آن‌ها ثابت شده در حالی که در مورد محصولات تراریخته هرگز چنین ادعاهایی به اثبات نرسیده است.

وی همچنین اظهار داشت: برچسب زدن روی محصولات تراریخته‌ای که به بازار عرضه می‌شوند در صورتی مفید خواهد بود که در جامعه فناوری‌هراسی ایجاد نکرده باشیم.

دبیر علمی نهمین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی بیوتکنولوژی در نشستی خبری که پیرامون این همایش برگزار شد، از تشکیل نشست‌های تخصصی پیرامون مباحث روز بیوتکنولوژی کشور، از جمله لایحه حفاظت از منابع  ژنتیکی، تراریخته‌ها و دارو‌های بیولوژیک، در طول همایش خبر داد واظهار داشت این هم‌اندیشی‌ها با حضور نمایندگان مجلس و دانشمندان ایرانی و خارجی برگزار خواهد شد.

نهمین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی بیوتکنولوژی در روز‌های 3 تا 5 خرداد 94 در محل سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی و با حضور مهمانانی از کشور‌های مختلف همچون دکتر کازو واتانابه، برنده جایزه بین‌المللی جشنواره خوارزمی، از ژاپن و دکتر ون مونتاگو، رئیس فدراسیون بیوتکنولوژی اتحادیه اروپا و برنده جایزه‌جهانی غذا، از بلژیک برگزار خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.