۸ لاین برنج تراریخته در مزارع شمال کشور به زیر کشت می‌رود

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر- رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور از کشت بیش از ۸ لاین متفاوت برنج تراریخته به صورت آزمایشی در مزارع شمال کشور با رعایت مقررات ایمنی زیستی خبر داد. بهزاد قره یاضی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های سال ۹۴ پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور …

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور از کشت بیش از ۸ لاین متفاوت برنج تراریخته به صورت آزمایشی در مزارع شمال کشور با رعایت مقررات ایمنی زیستی خبر داد.

بهزاد قره یاضی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های سال ۹۴ پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور گفت: در سال ۱۳۹۴ بیش از ۸ لاین متفاوت برنج تراریخته را به صورت آزمایشی در مزارع شمال کشور با رعایت مقررات ایمنی زیستی به زیرکشت خواهیم برد.

وی با تاکید براینکه براساس قانون ایمنی زیستی هرگاه کسی قصد داشته باشد بعد از انجام آزمایشات میدانی، محصول خود را رهاسازی و تجاری سازی کند باید از مراجع ذیصلاح که در این مورد خاص وزارت جهاد کشاورزی است مجوز دریافت کند، افزود: برنج تراریخته در سال ۱۳۸۳ رهاسازی شده و با توجه به مجوزی که در آن سال داشته و توسط معاون اول رئیس جمهور اخذ شده نیاز به اخذ مجوز دوباره ندارد.

قره یاضی ادامه داد: در دوره قبل بیش از ۱۰۲ تن هسته اولیه بذور تراریخته اتلاف شد و ایران جایگاه خودش را در این حوزه از دست داد؛ اما خوشبختانه پژوهشگران این پژوهشکده با رعایت قوانین و مقررات ایمنی زیستی در همان سالها هم تلاش کردند این هسته های اولیه بذور تراریخته را به بهترین نحو حفظ کنند و تا امروز برسانند.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور گفت: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تاکیدات رئیس جمهور بر استفاده از مهندسی ژنتیک و دستور موکد وزیر جهاد کشاورزی برای کاشت این نوع محصولات، در شروع سال ۹۳ مرجع ملی ایمنی زیستی منصوب و آگهی برای صدور مجوز محصولات تراریخته صادر شد.

وی سال ۹۳ را نقطه عطفی در تاریخ مهندسی ژنتیک کشاورزی و محیط زیست کشور عنوان کرد چرا که محصولات تولید داخل گام به گام به مرحله تولید تجاری سازی نزدیک می شوند.

اخذ مجوز برای پنبه تراریخته در دستور کار

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور با تاکید براینکه در سال ۹۳ هم آزمایشات مرجعی برنج تراریخته و هم آزمایشات پنبه تراریخته مرجعی را ادامه دادیم، اضافه کرد: امسال آزمایشات یکنواختی و ثبت این ارقام و نیز اخذ مجوز برای پنبه تراریخته هم در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مجریان طرح برنج تراریخته تصمیم گرفتند که با وجود اینکه مجوز قانونی رهاسازی را در سال ۸۳ دریافت کرده بود برای احراز اطمینان بیشتر دستگاههای نظارتی و مصرف کننده، باردیگر براساس مقررات جدید، مجوز دریافت کنند خاطرنشان کرد: حتی مقررات جدید می گوید اولین کاشت غیرمحصور این نوع محصولات نیاز به اخذ مجوز دارد که این کار نیز در گذشته صورت گرفته و حتی طبق مقررات جدید نیز، نیازی به اخذ مجوز نیست اما با این وجود برنج تراریخته به صورت داوطلبانه مایل است از آزمونها عبور کند و دوباره میدان را در سطح کشورهای منطقه و جهان از نظر تولید این محصول ارزشمند در اختیار گیرد.

منبع: مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.