برنده جایزه جهانی غذا: بشر در برابر خسارت‎های وارد شده به زمین مسؤل است!

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‎پور- دکتر مارک ون مونتاگو با حضور در افتتاحیه نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت. وی اظهار داشت از میان همه مباحث مربوط به بیوتکنولوژی به دلیل اهمیت فناوری مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته برای ایران این موضوع را انتخاب کرده است. وی با اشاره به افزایش جمعیت در مناطقی از جهان از جمله آسیای …

دکتر مارک ون مونتاگو با حضور در افتتاحیه نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی اظهار داشت از میان همه مباحث مربوط به بیوتکنولوژی به دلیل اهمیت فناوری مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته برای ایران این موضوع را انتخاب کرده است. وی با اشاره به افزایش جمعیت در مناطقی از جهان از جمله آسیای غربی در آینده، مهارت تولید غذا به روشهای سالم و دوستدار محیط زیست را چالشی بزرگ برای جهان خواند و افزود بشر با طی روند صنعتی شدن در گذشته آسیبهای بسیاری به کره زمین وارد کرده است و در برابر آنها مسئول است. دکتر ون مونتاگو ادامه داد برای نجات کره زمین، دستیابی به توسعه پایدار و مبارزه با فقر و گرسنگی باید به معضلات ایجاد شده توجه ویژه داشت. وی با اشاره به اینکه آگاهی حق مردم است گفت: این وظیفه پژوهشگران است که عموم مردم مشتاق را از نتایج پژوهشهای خود آگاه کنند و ادامه داد: متخصصین علوم اجتماعی، مردم، اقتصاددانها و کشاورزان باید با همکاری هم به نجات جهان کمک کنند.

این برنده جایزه جهانی غذا و سفیر حسن نیت یونیدو یادآور شد که انتقال ژن فرایندی است که از دیرباز در طبیعت رخ میداده است و آنچه پژوهشگران انجام داده اند تنها کشف روش این انتقال ژن بود و در سطح جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی تولید کننده و مصرفکننده محصولات تراریخته هستند و همین امر مؤید لزوم شناخت مردم از محصولات تراریخته است. وی تشریح کرد مهندسی ژنتیک یک علم در حال شکوفایی است و دقیقا به همین دلیل مردم به عنوان مصرف کنندههای این فناوری باید در جریان یافتههای نوین قرار گیرند.

عضو آکادمی علوم آمریکا، برزیل و فرانسه و کشورهای جهان سوم و استاد دانشگاه گنت بلژیک افزود تولید محصولات تراریخته روشی ارزانتر و کارآمدتر برای حل بسیاری از مشکلات است. مثلا پروتئین کشنده ویروس ابولا در گیاهان و در نتیجه مهندسی ژنتیک تولید شد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد مهندسی ژنتیک بتواند روشهای جدیدی را برای درمان بیماریهایی همچون ایدز ارائه کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.